dieta Dieta 1000 kalorii to dieta, która dziennie dostarcza organizmowi około tysiąca kalorii. Jeśli jest rzetelnie stosowana, pozwala nam stracić od 6 do 8 kilogramów w ciągu miesiąca. Zasadniczo w czasie trwania diety 1000 kalorii można spożywać wszystkie niezbędne dla organizmu składniki (białka, tłuszcze, węglowodany), ale oczywiście w ograniczonych ilościach. Przez miesiąc z tej diety mogą korzystać wszyscy – z wyjątkiem kobiet w ciąży, matek karmiących oraz dzieci.

Dieta jest zbilansowana tak, aby oferować organizmowi wszystkie najważniejsze elementy odżywcze, a także witaminy. Dzięki temu odchudzanie staje się zdrowe i przemyślane. Obniżenie zawartości energetycznej posiłków wywołuje to, że organizm ściąga energię z tłuszczu nagromadzonego pod postacią tkanki tłuszczowej.

Dietetycy kwalifikują dietę 1000 kcal do diet bardzo dobrze zbilansowanych. Odchudzając się takim sposobem nie trzeba martwić się o niedostatki witamin ani o zagrożenie powikłań zdrowotnych, tak jak często bywa w wypadku diet eliminacyjnych, inaczej odrzucających poniektóre produkty. W diecie 1000 kcal dozwolone jest możliwie każde jedzenie, oczywiście pod takim warunkiem, że nie przyjmiemy więcej niż 1000 kcal na dzień. Pamiętać jednak należy, że mężczyźni i osoby pracujące fizycznie nie powinny spożywać  poniżej 1500 kalorii dziennie. Pod żadnym pozorem nie należy również stosować diety polegającej na przyjmowaniu pokarmów poniżej 1000 kalorii dziennie.

W czasie odchudzania za pomocą diety 1000 kalorii trzeba jeść wielokrotnie, ale posiłki powinny być zdecydowanie mniejsze. Należy pamiętać, że jako posiłek traktowana jest każda przekąska. Najlepiej konsumować pięć pokarmów na dobę, przy czym śniadanie powinno gromadzić około 200 kcal, drugie śniadanie około 150 kcal, obiad – 350 kcal, podwieczorek – 100 kcal, a posiłek wieczorny około 200 kcal. Kolacji nie powinno się jeść później aniżeli o godzinie 19:00, ta zasada obowiązuje właściwie przy każdym rodzaju diety.

Dietę powinno stosować się nie dłużej niż miesiąc. Po zakończeniu diety należy stopniowo zwiększać kaloryczność posiłków, co pozwoli nam uniknąć efektu jo-jo.

Dieta 1000 kcal wymaga sporego samozaparcia i dyscypliny. Najbardziej czasochłonne i niewygodne jest obliczanie kalorii i dzielenie porcji. Za trud jaki poniesiemy, uzyskamy szybko widoczny efekt. Pamiętajmy, że niedojadanie jest równie groźne, co przejadanie się, brakuje wówczas podstawowych składników tak potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jedząc nieprawidłowo zbilansowane posiłki możemy liczyć się z tym, że kondycja naszej skóry, włosów i paznokci się pogorszy.

1424434_95504221Produkty zalecane podczas diety 1000 kalorii: pełnoziarniste pieczywo, kasze, chude mleko, jogurty i serki naturalne, ryby, jajka, chude mięso i wędliny, ser żółty w małych ilościach.
Produkty absolutnie zakazane to: cukier, słodycze, tłuste mięso, tłuste wędliny, ryby, podroby, smalec, masło, sól i alkohol w każdej postaci.

Problemem dla wielu osób zaczynających stosować tę dietę jest zazwyczaj nieznośne uczucie głodu. Jak można sobie z tym poradzić? Najlepiej za pomocą ćwiczeń fizycznych, które podnoszą ilość endorfin i pozwalają zahamować głód. Chociaż niektórzy właśnie po ćwiczeniach maja „wilczy apetyt”, dlatego należy poznać swój organizm. Być może skutecznym sposobem na oszukanie głodu okaże się wypijanie szklanki wody na pół godziny przed posiłkiem? Ważna jest również sama technika jedzenia. Przede wszystkim należy jeść powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Dlaczego? Dzięki temu szybciej można poczuć się sytym.

Za wadę diety 1000 kcal uważa się zbyt wolne tempo chudnięcia. Diety natychmiastowe, takie jak dieta kopenhaska czy też kapuściana, zezwalają na pozbycie się zbytecznych kilogramów w bardzo szybkim czasie, jednakże podczas diety 1000 kcal zrzucanie wagi jest powolniejsze. Jest to jedynie z pozoru minus – tak naprawdę dietetycy podkreślają, że najzdrowiej jest tracić właśnie 1 kg na tydzień. Z tego względu dieta 1000 kcal to jedną z najzdrowszych i w największym stopniu przemyślanych diet, która gwarantuje schudnięcie bez działań niepożądanych i bez efektu jo-jo. Warto jednak pamiętać, że tak szybkie odchudzanie powoduje nie tylko ubywanie tkanki tłuszczowej, ale też w znaczącej ilości tracona jest przez nas tkanka mięśniowa, a to właśnie ona odpowiedzialna jest za zużywanie największej ilości z dostarczonych przez nas kalorii. Innymi słowy im więcej mamy mięśni tym więcej kalorii spalamy, natomiast po okresie głodu (tak właśnie wygląda to dla naszego ciała) w naszym organizmie będziemy ich mieć na pewno znacząco mniej. Co to dla nas oznacza? Od teraz łatwiej będzie przytyć, a trudniej stracić.

Przykładowy jadłospis diety 1000 kalorii

DZIEŃ 1
śniadanie – serek waniliowy, 2 kromki ciemnego chleba, kawa zbożowa z mlekiem (bez cukru)
II śniadanie – banan lub inny owoc
obiad – sałatka z ¼ kapusty pekińskiej, 1 papryki, 1 pomidora, 1 ogórka, kukurydzy, łyżka oliwy z oliwek (można dodać ocet, koperek, pieprz, zioła)
podwieczorek – 2 plastry białego chudego lub półtłustego sera
kolacja – kotlet mielony – najlepiej z wolowego mięsa, sałatka z 1 pomidora, 1 ogórka (może być kiszony) i cebulki

DZIEŃ 2
śniadanie – 4 plastry wędliny z drobiu, 2 liście sałaty, ½ papryki, 2 kromki chrupkiego pieczywa
II śniadanie – kiwi lub inny owoc
obiad – 1 plaster gotowanej wołowiny, 1 ziemniak, 2 gotowane marchewki, ¼ gotowanego selera, sałata zielona z oliwą
podwieczorek – gotowane lub pieczone jabłko
kolacja – 4 plastry żółtego chudego sera, 2 kromki chrupkiego pieczywa, sałatka z ¼ kapusty pekińskiej, 1 papryki, 1 pomidora, 1 ogórka, fasoli czerwonej (½ małej puszki)

DZIEŃ 3

śniadanie – kromka chrupkiego chleba z 2 łyżeczkami twarożku i pomidorem
II śniadanie – owoce sezonowe, np. truskawki
obiad – szklankę ugotowanego makaronu zmieszać z sałatką z pomidora, papryki, ogórka i 2 łyżkami twarożku.
podwieczorek – jogurt naturalny z dodatkiem musli
kolacja – kromka ciemnego pieczywa z 50g chudej wędliny i sałatką z papryki, cebuli i pomidora

Leave a Reply