Home » bogatobiałkowa » Dieta Atkinsa

Dieta Atkinsa

dieta atkinsaWedług Atkinsa przyczyną nadwagi są przede wszystkim węglowodany, dlatego podstawą diety powinny być białka i tłuszcze. Dlatego na tę dietę mówi się często: „tłuszczem w tłuszcz”.

Taki sposób żywienia na początku lat 70. stworzył, nieżyjący już, nowojorski kardiolog Robert Atkins. Założenia diety Atkinsa przypominają dietę optymalną polskiego dietetyka Jana Kwaśniewskiego. Według nich przyczyną nadwagi są cukry proste i złożone czyli węglowodany, a podstawą codziennego jadłospisu powinny być tłuszcze i białka.
Jak twierdził jej twórca dieta pozwala nie tylko osiągnąć optymalną dla każdego wagę, ale również pozwala pozbyć się pewnych chorób i dolegliwości: cukrzycy, nadciśnienia, niektórych chorób serca, zgagi, odbijania, wzdęć, niektórych alergii, chronicznych bólów  głowy, stawów, mięśni, zaburzeń układu odpornościowego, bezsenności, depresji, nerwowości, zespołu napięcia przedmiesiączkowego, a nawet uzależnienia od nikotyny.
Dieta ta, według jej twórcy, obniża poziom cukru we krwi oraz ciśnienie tętnicze.
Jest skuteczna, ponieważ likwiduje główny powód otyłości – nadmierny poziom insuliny, hormonu odpowiedzialnego m.in. za mechanizm odkładania się tłuszczu.

Jej podstawowym założeniem jest spożywanie węglowodanów w ilości nie przekraczającej 100 gram dziennie. Będziemy zmuszeni do zamiany tego składnika na rzecz tłustego mięsa oraz niewielkich porcji warzyw i owoców. Spożywanie węglowodanów w minimalnych ilościach, pozwoli na kontrolowanie cukru we krwi, a także poziomu insuliny, przez co polepsza się nasz metabolizm i nie odczuwamy głodu.

Pierwszą rzeczą którą spala ludzki organizm są cukry. Należy całkowicie wyeliminować je z naszej diety, ich miejsce wzbogacając tłuszczami i białkiem. Nasz organizm będzie spalał wtedy tkankę tłuszczową przez co zaczniemy tracić zbędne kilogramy. Taki proces nazywa się naukowo kwasicą ketonową. Zachodzi ona wtedy, gdy organizm w celu pozyskania energii zamiast glukozy spala zmagazynowany w tkance tłuszcz. Energia uzyskiwana jest dzięki ketonom (cząsteczki węgla powstałe w wyniki rozpadu komórek tłuszczu). Przekłada się to na dużo mniejsze odczucie głodu, przez co mniej jemy.

Już w pierwszym etapie kuracji szybko tracimy na wadze i to całkiem dużo. Kolejnym plusem jest prostota jej przygotowania. Nie jesteśmy zmuszeni do ciągłego i uciążliwego mierzenia kalorii czy ważenia posiłków. Dzięki wykluczeniu z naszego menu większej ilości węglowodanów nasz organizm będzie nastawiony na spalanie zmagazynowanego, zbędnego tłuszczu, co przyczyni się do uczucia sytości.

Następną zaletą jest to iż kuracja ma wartość medyczną. Osoby, u których zdiagnozowano cukrzyce typu I i II, mogą skutecznie i bez obaw stosować dietę Atkinsa. Podczas jej trwania nasz organizm sprawuje kontrolę nad wydzielaniem insuliny, co powoduje złagodzenie objawów choroby.

Dieta Atkinsa ma spore grono przeciwników, którzy uważają, że stosowanie jej niesie ze sobą ryzyko różnych zdrowotnych powikłań jak np. miażdżyca, osteoporoza, zaburzenia pracy serca oraz choroby nerek. Ponadto twierdzą oni że kwasica ketonowa wystawia na niebezpieczeństwo naszą wątrobę. Stosowanie kuracji Atkinsa powoduje także podwyższenie poziomu cholesterolu, chociaż twórca diety uważał, że jest to tylko chwilowy stan, który szybko ustępuje. Trzeba się liczyć także z ryzykiem efektu jo-jo.dieta atkinsa

Dieta składa się z 4 faz :

Faza I 

Trwa 14 dni podczas niej szacunkowo możemy zrzucić nawet do 6-7 kilogramów. W tym etapie będziemy zmuszeni do ograniczenia spożywanych dziennie węglowodanów do 20 gram. Nasze menu powinno składać się trzech głównych posiłków bądź alternatywnie 4-5, ale mniejszych. Z przerwami między nimi nie większymi niż 6 godzin.

Produkty dozwolone: mięso (wołowina, kurczak, indyk, wieprzowina), owoce morza, jajka, oliwa z oliwek, masło, olej roślinny, majonez, zielone warzywa.

Produkty zabronione: warzywa z dużą ilością skrobi, chudy nabiał, orzechy, kofeina, zboże, alkohol, makarony.

Faza II

W pierwszym tygodniu drugiego etapu zwiększamy ilość węglowodanów o 5 gram, w następnym o kolejne 5 gram i tak co tydzień. Sytuacje powtarzamy do momentu aż nie będziemy dalej chudnąć. Dokładny czas trwania drugiej fazy nie jest podany, stosujemy go do momentu aż zostanie nam 1,5 – 5 niepotrzebnych kilogramów. W dalszym ciągu pijemy jak najwięcej wody (minimum 2 litry dziennie).

Produkty dozwolone:

  • produkty pełnoziarniste,

  • owoce,

  • warzywa zawierające skrobię,

  • rośliny strączkowe (bób, groszek),

  • biały ser

Oto przykładowe potrawy zawierające 5 gram węglowodanów:

Pół avocado, filiżanka gotowanych brokułów, filiżanka kalafiora, jeden średni pomidor, kilkanaście migdałów, pół szklanki soku pomidorowego, pół szklanki truskawek lub malin, 125 gram mozzarelli lub białego sera, filiżanka szpinaku, 3 łyżki pestek ze słonecznika, pół szklanki serka wiejskiego, pół szklanki kremówki.

 Faza III

 W trzecim etapie także będziemy dodawać do naszych racji kolejne węglowodany tym razem 10 gram tygodniowo. I tak samo jak w fazie drugiej robimy tak, dopóki tracimy na wadze. Szacunkowo powinniśmy być chudsi o pół kilograma tygodniowo. Trzeba zaznaczyć, że faza trzecia jest w miarę długa i trwa odpowiednio nawet 2-3 miesiące. Produkty, którymi dostarczymy potrzebne 10 gram węglowodanów, to: 1/3 banana, śliwka, 12 czereśni lub 12 winogron, brzoskwinia, połówka grapefruita, 3/4 szklanki melona, jedno kiwi, połowa szklanki orzechów lub migdałów, szklanka truskawek, połowa jabłka, 12 winogron.

 Faza IV 

Naszym zadaniem będzie utrzymanie nowej wagi. Musimy spożywać tyle węglowodanów, by ponownie się nie odtłuścić. Dzienne statystyczne zapotrzebowanie powinno mieścić się w przedziale 25-90 g. Ważymy się raz na 7 dni. Nasza waga nie powinna urosnąć więcej niż 2 kilogramy.

W trakcie diety możemy wspomagać się suplementami. Mogą to być witaminy i minerały, chrom, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (GLA), L-glutamina, gdy nie możemy powstrzymać się od spożywania cukru.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook