Home » bogatobiałkowa » Dieta chronometryczna

Dieta chronometryczna

1145870_39423495Całe nasze życie toczy się w określonym rytmie, nasz zegar biologiczny reguluje nasz organizm – stąd pomysł zastosowania tego zjawiska w diecie odchudzającej wydaje się być całkiem rozsądny i skuteczny. Twórcą diety jest francuski lekarz Alain Delabos. Jest on zdania, że można ocenić nasze nawyki żywieniowe, patrząc po tym gdzie odkłada nam się tłuszczyk. Otyłością brzuszną obarczone są wielbicielki potraw mącznych. Z kolei zwolenniczki cukru mają duże piersi i pośladki. Osoby lubiące mięso – wydatną klatkę piersiową.

Już od bardzo dawna funkcjonuje przysłowie – śniadanie zjedz jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak. Gdybyśmy tylko przestrzegali tej zasady, prawdopodobnie nie mielibyśmy problemów z wagą. Jednak specyfika współczesnego życia bardzo nam to utrudnia! Niewiele osób kończy pracę o takiej porze, żeby obiad zjeść na tyle wcześnie, by kolacja – jako lekki posiłek znalazła swoje miejsce w porze przedwieczornej. Najczęściej jednak zjadamy największy posiłek po powrocie z pracy, już po godzinie 18. A dietetycy podkreślają, że jedzenie powinno się odbywać o określonych porach dnia. W późnych godzinach bowiem organizm gorzej trawi białka, a także węglowodany. Właśnie to jest przyczyną odkładania się „tłuszczyku” w naszym organizmie.

Dieta chronometryczna to sposób odżywiania całkowicie zgodny z naturalnym rytmem naszego organizmu. W zasadzie można jeść wszystko, do tego w całkowicie normalnych porcjach, ale przestrzegając odpowiedniej pory dnia. Dziennie zdrowy człowiek powinien dostarczyć organizmowi 1900-2300kcal – to jest oczywiście sprawa jak najbardziej indywidualna, zależna od naszego wieku, wagi, stanu zdrowia i rodzaju wykonywanej pracy. Jeśli przekroczyliśmy 40-tkę – wtedy warto pamiętać, że nasz organizm zwolnił tempo przemiany materii i potrzebujemy ich zdecydowanie mniej. Osoby otyłe lub z dużą nadwagą – także powinny ograniczyć ilość kalorii na dzień, tylko wtedy mamy szansę na zmniejszenie naszej „nadwyżki” kilogramów. Stan zdrowia wymaga konsultacji z lekarzem, są bowiem choroby, które powodują zwolnienie przemiany materii, wystarczy tylko wspomnieć chorobę tarczycy, a konkretnie – jej niedoczynność. Inne jest zapotrzebowanie na ilość kalorii mężczyzn pracujących fizycznie i tych, którzy mają pracę siedzącą, inne też mają kaloryczne potrzeby kobiety – w zależności od ich aktywności fizycznej.

Najlepiej trawimy potrawy wysokokaloryczne rano, dlatego to właśnie śniadanie powinno zawierać największą w ciągu dnia ilość dostarczonych kalorii. Posiłki bogate w tłuszcze i dużą ilość węglowodanów tuczą podwójnie, a jeśli dodatkowo są spożywane po godzinie 21, zdecydowanie źle wpływają na nasz bilans energetyczny. Dlatego do godziny 14.00 powinno się dostarczyć organizmowi 70% dziennego zapotrzebowania energetycznego. W ten sposób gospodarując normą kaloryczną , wieczorem mamy już niewiele kalorii do rozdysponowania.

Jeśli przestrzegamy stałych pór spożywania posiłków, możemy w ciągu jednego miesiąca można schudnąć nawet 3 kilogramy. Naszą codzienną porcję jedzenia powinniśmy rozdzielić na 3 główne i jeden lub maksymalnie dwa małe. Ważne są pory jedzenia, gdyż organizm w trakcie następnego posiłku uzna, że powinien magazynować tłuszcz, a to całkowicie zniweczy rezultaty diety. dieta chronometryczna

Jak należy podzielić posiłki w diecie chronometrycznej?

Od godziny 7 do 10 rano jemy:

  • wędliny,
  • tłuste mięso,
  • pieczywo

Od 9 do 22 jemy:

  • chude mięso,
  • jajka,
  • produkty mleczne,
  • ryby.

Od godziny 7 do 17 jemy:

  • owoce,
  • owoce kaloryczne, czyli banany, winogrona i owoce suszone tylko jemy do godziny 12.00.

Od godziny 12 do 22 jemy:

  • warzywa,
  • warzywa kaloryczne takie jak buraki, fasola, groch jemy do godziny 15.00.

Godziny, w których jemy główne i dodatkowe posiłki – śniadania, obiad, podwieczorek i kolację, ustalamy sobie sami. Jest to uzależnione od trybu życia jaki prowadzimy. Będzie to zróżnicowane w zależności od godzin pracy, jej rodzaju (siedząca, czy fizyczna). Najważniejsze jest to, by raz ustalonych godzin posiłków nie zmieniać, gdyż wtedy nasz organizm może się rozregulować. Najlepiej byłoby śniadanie jeść między godziną 7.00 a 10.00, obiad – między 13.00 a 14.00, podwieczorek zaś między 16.00 a 17.00. Kolacje (zdecydowanie najlżejszy posiłek dnia) między 19.00 a 20.30.

Przestrzegając tej diety możemy być pewni, że uda nam się utracić około 2-3 kg miesięcznie. Być może ktoś uznać, że to zbyt powolne odchudzanie, ale jedno jest pewne – mimo niezbyt szybkiego działania, dieta jest bardzo skuteczna! Dieta chronometryczna jest dobra dla każdego. Właściwie nie ma przeciwwskazań do jej stosowania, jest to bowiem kuracja zdrowa, odpowiednio zbilansowana. Zawiera wszystkie składniki pokarmowe, których potrzebuje nasz organizm. Jej zaleta jest też to, że możemy stosować ją w zasadzie przez całe życie. Osoby chore na schorzenia endokrynologiczne powinny mimo wszystko poradzić się lekarza, zresztą w przypadku chorób tarczycy, czy trzustki przed podjęciem decyzji o odchudzaniu trzeba skorzystać z porady lekarza. Ważne jest też zwrócenie uwagi na aktywność fizyczną. Ona zawsze pomaga poprawić wyniki odchudzania, jest też warunkiem naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

W diecie chronometrycznej bierze się pod uwagę zmianę aktywności organizmu w zależności od pory dnia i nocy – to jest podstawowa zasada tej diety. Dla organizmu nie jest obojętne, o której godzinie ma przetworzyć węglowodany i tłuszcze. Nie należy też omijać żadnych posiłków, to bowiem może rozregulować zegar biologiczny naszego organizmu. A właśnie ten zegar jest najbardziej odpowiedzialny za nasze tycie i chudnięcie. Rano organizm najlepiej spala węglowodany, jeśli dostarczymy mu je wieczorem – zmagazynuje je! Największym sekretem diety chronometrycznej jest więc to, by odpowiednio ułożyć posiłki i aby unikać jedzenia kalorycznych rzeczy wieczorem.

Dieta chronometryczna nie jest właściwie typową dietą odchudzającą. Jest raczej sposobem na życie. Cztery lub pięć posiłków, odpowiednio ułożonych w ciągu dnia zapewni nam właściwą przemianę materii i odpowiednią wagę ciała.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook