Home » bogatobiałkowa » Dieta zgodna z grupą krwi

Dieta zgodna z grupą krwi

dieta zgodną z grupą krwiZwykle szukając diety dla siebie wybieramy ją, jako kryterium uznając jej skuteczność, a także to, czy nie zaszkodzi nam przy naszych problemach zdrowotnych. Najczęściej kuracje odchudzające, czy też programy żywieniowe – opierają się na uniwersalnych, bardzo ogólnych zaleceniach.

Lekarz zajmujący się żywieniem, James Balch, zauważa jednak: „To co jest żywnością dla jednego, dla innego może być trucizną. Dowody na leczenie dietą są tak niezbite, że jeżeli dzisiejsi lekarze nie staną się specjalistami od żywienia, to dietetycy zostaną lekarzami jutra. Nauka o żywieniu powinna stać się główną częścią medycyny.”

Skąd bowiem biorą się toksyny w naszych organizmach? Powstają one w wyniku niepełnego trawienia. Toksyny, które powstają w jelitach, to nic innego tylko produkt uboczny rozkładu pożywienia, które nie zostało wchłonięte. Najczęściej właśnie te produkty to pokarmy niezgodne z naszą grupą krwi, zwykle też są przetworzone i pełne różnych substancji chemicznych.

Dobierając potrawy pod kątem naszej grupy krwi zyskujemy zwiększenie energii, zmniejszenie wagi, a co najważniejsze – poprawę stanu zdrowia, ustąpienie objawów astmy, rzadsze bóle głowy, wyeliminowanie zaparć, zgagi, objawów alergii. Mniej się przeziębiamy, rzadziej zapadamy na choroby wieńcowe, cukrzycę, nowotwory, niewydolność wątroby. Unikamy tych czynników, które powodują szybkie starzenie się organizmu, poprawia się stan komórek.

Dieta grup krwi poprawia odporność organizmu, metabolizm, oczyszcza i odchudza. Jak pewnie wielu z nas zauważyło – nie każda dieta przynosi tak spektakularne efekty u nas, jak u innych osób. Koleżanka, która przeszła na dietę warzywną straciła 10 kilogramów, a my z trudem wywalczyliśmy spadek 2 kilogramów… Nie dla każdego bowiem dieta wegetariańska jest najbardziej wskazana. Niektórzy jedząc mięso chudną, inni przybierają na wadze, a do tego czują się bardzo źle. Może warto więc przyjrzeć się diecie pod kątem naszej grupy krwi?

W zależności od tego czy mamy grupę 0, A ,B czy też AB, powinniśmy inaczej się odżywiać, a także wykonywać inny rodzaj ćwiczeń, a to dlatego, że jak twierdzą twórcy diety – mamy różne korzenie i w naszych genach zawarta jest pamięć o tym co jedli nasi pradziadowie. Wiedza o tych zależnościach, które zachodzą między grupami krwi, a żywnością jaką spożywamy, jest w obecnej chwili bardzo bogata.

Człowiek pozyskiwał pożywienie przez tysiące lat w sposób, który zależał od miejsca w którym żył, warunków atmosferycznych, dostępu do rodzajów pożywienia (mięsa, zbóż, warzyw). Z czasem przystosowywał się do nawet bardzo ciężkich okoliczności życia, uodparniał się na najróżniejsze niebezpieczeństwa – takie jak ataki dzikich zwierząt, czy zagrożenie ze strony bakterii i wirusów. To z kolei było powodem mniejszej śmiertelności ludzi i konsekwencji tego, że było ich coraz więcej. Zmieniał się również klimat na Ziemi. Właśnie te czynniki były powodem przemieszczania się całych plemion, zmieniania miejsc zamieszkania, a to pociągało za sobą konieczność ponownego przystosowywania się do innych warunków, innego pożywienia. Nowa dieta powodowała zmiany w układzie pokarmowym i systemie odpornościowym. W konsekwencji tego zjawiska powstały nowe grupy krwi, na przestrzeni tysięcy lat wytworzyło się ich 4 rodzaje: 0, A, B i AB.

Grupa krwi 0 jest najstarszą grupą krwi, posiada ją 43,3% ludności na świecie. Pierwsi jej posiadacze, którzy żyli ok. 40 tys. lat p.n.e. żywili się głównie dziką zwierzyną, a także tym, co oferował las – grzybami, korzonkami, jagodami. Współcześni ludzie odziedziczyli po nich siłę, odporność, mocny układ trawienny. Powinni oni jeść dużo białka, które bilansuje się warzywami i owocami. Osobom z grupą 0 często dolegają choroby tarczycy, dlatego bardzo dobrze działa na ich zdrowie dieta bogata w owoce morza, wodorosty i algi. Częste są także schorzenia autoimmunologiczne, takie jak artretyzm, zapalenie jelitowe, nietolerancja białek, które pochodzą od pokarmów roślinnych i produktów mlecznych. Dlatego osobom z grupą krwi 0 raczej nie zaleca się pokarmów z tej grupy. Mięso, ryby i owoce morza to podstawa żywienia. Najbardziej poleca się spożywanie białka wysokogatunkowego. Wspiera ono prawidłową pracę układu trawiennego, reguluje metabolizm, niweluje wpływ stresu.

Mięso i ryby wskazane: wołowina, dziczyzna, baranina, jagnięcina, cielęcina, wątróbka, łosoś, makrela, dorsz, pstrąg, sola, śledź, morszczuk, okoń, tuńczyk.

Neutralne: indyk, kurczak, kaczka, przepiórka, królik, flądra, karp, krewetki, ślimaki, węgorz.

Niewskazane: wieprzowina, gęsina, śledź marynowany, wędzony łosoś, sum.

Nabiał i jajapowinny być ograniczone, lepiej zamiast nich sięgnąć po mleko i sery sojowe.

Oleje i tłuszcze- poleca się te, które są bogate w Omega 3 oraz pojedyncze tłuszcze nienasycone. Olej lniany wpływa dobrze na układ naczyniowo-sercowy i obniża poziom cholesterolu.

Orzechy i pestkisą także źródłem białka, nie powinny one przeważać w diecie nad wysokobiałkowym mięsem. Jeśli się odchudzamy – pamiętajmy – zawierają one dużo tłuszczu.

Fasole i rośliny strączkowe wpływają na wzmocnienie przewodu pokarmowego i pomagają leczyć wrzody, a te dość często dokuczają osobom z grupa krwi 0. Należy je jednak używać do dań drugorzędnych. Najlepiej jeść: ciecierzycę, bób, fasolkę szparagową, fasolę białą, fasolę czerwoną,groch zielony, soję. Unikamy soczewicy.

Zbożaosoby o grupie krwi 0 powinny je wyeliminować z diety. Zawierają bowiem lektyny, które utrudniają metabolizm, co prowadzi do tycia.

Pieczywo– nie jest polecane, stosujmy z umiarem.

Makarony i ziarno – powinny być ograniczane.

Warzywa – jako doskonałe źródło błonnika i przeciwutleniaczy są polecane osobom z grupą krwi 0, z zastrzeżeniem – wskazane jest jedzenie: brokuł, czosnku, dyni, cebuli, cykorii, czerwonej papryki, kapusty włoskiej, sałaty, możemy także jeść botwinkę, jarmuż, kalarepę, pora, szpinak, pietruszkę. Nieskazane są: kalafior, brukselka, biała i czerwona kapusta, kukurydza, bakłażan, pieczarki, szczaw, ziemniaki i awokado.

Owocesą one doskonałym źródłem błonnika, minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Wskazane z zastrzeżeniem – należy unikać truskawek, pomarańczy, mandarynek i jeżyn.

Napojewskazane jest picie dużej ilości wody i unikanie alkoholu. Soki polecane – te wyciskane z warzyw.

Grupa krwi Ajej pierwszymi przedstawicielami były plemienia rolnicze, które żywiły się głównie roślinami. Dlatego osobom z tą grupą, zaleca się spożywanie świeżej, nie przetworzonej żywności. Współcześni przedstawiciele grupy A są narażeni na zapadanie na choroby serca, raka czy cukrzycę. Odpowiednie odżywanie może zapobiegać chorobom i wzmacniać odporność. Niski poziom kwasu żołądkowego sprawia, że gorzej trawią one białka i nabiał. Najlepiej zastąpić je serkiem tofu czy rybami. Mięso jest dozwolone, ale w ograniczonej ilości i najlepiej po ugotowaniu.

Mięso, ryby i owoce morza – osoby z grupą krwi A powinny sięgać raczej po drób, a unikać wędlin. Odpowiednim źródłem białka i tłuszczów omega są za to ryby. Mięso niewskazane to baranina, cielęcina, parówki, wątróbka, wędliny, wieprzowina, wołowina. Ryby warto jeść w postaci pieczone, nie wędzonej – najlepiej dorsza, karpia, łososia, makrelę. Zalecany też jest pstrąg, szczupak i sardynka.

dieta zgodna z grupą krwiNabiał i jaja – osoby z grupą krwi A powinny ograniczyć spożycie jaj i mleka, są one bowiem dla nich ciężkostrawne. Można zamiast nich używać jogurt, niskotłuszczową śmietanę, czy kefir. Wskazane jest też mleko sojowe, ser sojowy, mleko zsiadłe. Nabiał niewskazany: mleko, lody, masło, sery żółte, białe, pleśniowe, topione.

Oleje i tłuszczeposiadacze grupy krwi A nie potrzebują dużych ilości tłuszczu, jednak oliwa z oliwek wspomoże trawienie i wydalanie, może też wpłynąć na obniżenie cholesterolu. Wskazany jest też olej lniany.

Orzechy i pestki – w szczególności poleca się orzeszki ziemne zawierające lektynę, która zwalcza raka.

Fasole i rośliny strączkowe – bardzo zalecane dla osób z grupą krwi A, pozwalają chronić organizm przed nowotworami i hamują procesy rozwoju komórek nowotworowych.

Zboża – można spożywać dwa razy na dzień.

Pieczywomoże być właściwie bez przeszkód spożywane przez przedstawicieli grupy krwi A.

Makarony i ziarno- są doskonałym źródłem roślinnych protein. Najlepiej wybierać produkty jak najmniej przetworzone np. makarony pełnoziarniste.

Warzywa – to podstawa diety osób z grupą krwi A. Zawierają one minerały i antyutleniacze, ważny dla zdrowia potas. Najbardziej wskazane są brokuły, cebula, botwinka, dynia, chrzan, cykoria, marchew, pietruszka, por, rzepa, sałata rzymska, szpinak, soja, fasola, czosnek, kalarepa, kapusta.

Owoce – polecane: ananas, borówki, czarne jagody, wiśnie, jeżyny, cytryny, figi, grapefruit, morele, rodzynki, śliwki, żurawina.

Napoje – dzień najlepiej rozpocząć szklanką wody z cytryną. Wskazane też jest czerwone wino, które korzystnie oddziałuje na układ krwionośny.

Grupa krwi B pojawiła się około 15 tys. lat p.n.e. w okolicach Himalajów. Najprawdopodobniej przyczyną jej powstania była mutacja genów w związku ze zmianami klimatu. Koczowniczy tryb życia Mongołów spowodował rozprzestrzenienie się tej grupy krwi na inne tereny. Dieta tych ludzi opierała się głównie na mięsie i produktach mlecznych. Współcześni posiadacze grupy krwi B mogą właściwie jeść każdy rodzaj pożywienia. To jedyna grupa, której reprezentanci mogą bez skutków ubocznych pic mleko i jeść produkty mleczne. A co jest niewskazane? Produkty, których nie zaleca się osobom z grupą krwi B – to kurczak i pomidory.

Przedstawiciele grupy krwi B cieszą się dobrym zdrowiem. Jednak mają dość słabą odporność na infekcje wirusowe, choroby układu krążenia, choroby nerek i cukrzycę.

Mięso, ryby i owoce morza – właściwie każde jest dobrze tolerowane, jedynym wyjątkiem jest wspominany kurczak, którego można z powodzeniem zastąpić mięsem z indyka.

Mięso wskazane: baranina, mięso królika, dziczyzna, jagnięcina.

Neutralne: cielęcina, indyk, wątroba, wołowina.

Niewskazane: bekon, kaczka, kurczak, kuropatwa, gęś, przepiórka, podroby, wieprzowina.

Ryby wskazane: flądra, łosoś, jesiotr, halibut, dorsz, makrela, szczupak, morszczuk, pstrąg, sardynka.

Nabiał i jaja – osoby z grupą krwi B mogą bez obaw spożywać większość produktów mlecznych.

Oleje i tłuszcze – zalecana oliwa z oliwek, olej lniany, nie polecany olej słonecznikowy.

Orzechy i pestkistanowią one bogate źródło białka, jednak nie należy przesadzać z ich ilością.

Fasole i rośliny strączkowe- zaleca się spożywanie fasoli i roślin strączkowych, które obfitują w białka roślinne. Niewskazana jest jednak soczewica.

Zbożawskazane: otręby owsiane, owsianka, proso, ryż dmuchany, orkisz, niewskazane: gryka, jęczmień, kasze, mąka kukurydziana, otręby pszenne, płatki kukurydziane, żyto.

Pieczywo – należy unikać produktów zawierających pszenicę, kukurydzę i żyto.

Makarony i ziarno- warto pamiętać ogólnym ograniczeniu spożycia ryżu i makaronów.

Warzywa – oprócz pomidorów kukurydzy i oliwek – większość jest polecana, w szczególności zalecane są warzywa zielone.

Owoce – dużo owoców pomaga walczyć ze zbędnymi kilogramami, szczególnie polecany jest ananas. Owoce, których należy unikać, są z reguły mało powszechne – to granat, kokos i rabarbar.

Napoje – soki owocowe i warzywne, pite z rana z dodatkiem oleju lnianego świetnie wzmacniają układ immunologiczny. Zaleca się także picie większości herbat ziołowych, herbaty zielonej i wody. Z alkoholi najlepiej wybierać wino i piwo.

Grupa krwi AB – jest najmłodszą spośród grup krwi – powstała mniej więcej 1500 lat temu przez połączenie genetyczne grupy A i B. Jest bardzo rzadka – posiada ją jedynie około 3,5% populacji ludzi na całym świecie. Jej reprezentanci mogą chorować na artretyzm, alergie, raka, cukrzycę i choroby układu krwionośnego. Osoby z grupą krwi AB powinny ograniczyć ilość spożywanego mięsa i zastąpić je warzywami.

Mięso, ryby i owoce morzawskazane: baranina, jagnięcina, mięso indyka i królika, łosoś, makrela, pstrąg, sardynka, szczupak, tuńczyk. Niewskazane: bekon, cielęcina, szynka, wieprzowina, wołowina, dziczyzna, gęś, kaczka, kurczak, podroby, łosoś wędzony, małże, ostrygi, sardela, śledź marynowany, węgorz.

Nabiał i jaja – wskazany nawet w dużej ilości – a w szczególności jogurty, kefiry i śmietanka niskotłuszczowa, a także jajka.

Oleje i tłuszcze – najlepiej do posiłków używać oliwy z oliwek, która pozwala obniżyć poziom cholesterolu we krwi.

Orzechy i pestki – powinny być spożywane tylko w niewielkich ilościach.

Fasole i rośliny strączkowe- polecana jest w szczególności soczewica, której spożycie może pomóc w walce z nowotworami.

Zboża – wskazane: otręby, owsiane, owsianka, proso, ryż dmuchany, orkisz, żyto. Powinno się raczej ograniczyć pszenicę i kukurydzę.

Pieczywo – można spożywać bez większych przeciwwskazań.

Makarony i ziarno- poleca się przede wszystkim spożywanie ryżu, natomiast warto ograniczyć kaszę gryczaną.

Warzywa – należy je więc spożywać nawet kilka dziennie.

Owoce – polecane, z wyjątkiem niektórych tropikalnych, takich jak banany, granaty, mango, kokos, pomarańcze.

Napojezaleca się wypicie z rana szklanki wody ze świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook