Home » bogatobiałkowa » Dieta jogurtowa

Dieta jogurtowa

dieta jogurtowaTen rodzaj diety nazywany jest „dietą zdrowia”, opiera się bowiem w głównej mierze na jogurtach. Dzięki niej można schudnąć około 6 kilogramów w ciągu 14 dni.

Czym jest jogurt?

Jogurt jest napojem z fermentowanego mleka, który znany jest już od tysięcy lat. Jego nazwa wywodzi się od słów tureckich „ya-urt” – co oznacza kwaśne mleko. Napój ten jest bardzo popularny w krajach bałkańskich, zwłaszcza w Bułgarii, tam uznaje się, że jogurt jest posiłkiem przynoszącym zdrowie i oczyszczenie organizmu. Z kolei w Japonii przeprowadzono eksperymenty, które udowodniły, że właśnie spożywanie jogurtu niweluje niekorzystne skutki promieniowania. Podczas kuracji antybiotykowej ten mleczny napój jest wręcz niezbędny, niektórzy twierdzą, że spożyty wieczorem pozwala bez trudu zasnąć. Mówi się też, że przeciwdziała cukrzycy i miażdżycy naczyń krwionośnych.

Jogurt zawiera około 3,3% białka, 3,1% cukru, 0,8%kwasu mlekowego, do 6% tłuszczu i… śladowe ilości alkoholu. W jednej szklance tego napoju znajduje się ponad 400 miligramów dobrze przyswajalnego wapnia, a także witaminy i minerały.

Jogurt produkowany jest z mleka pasteryzowanego, aby był odpowiednio gęsty odparowuje się z niego wodę przez długie podgrzewanie, czasami (np. dla uzyskania tzw. jogurtu greckiego) dodaje się do niego mleka w proszku. Właśnie dlatego ma wyższą wartość odżywczą od mleka spożywczego i powinien stanowić podstawowy składnik codziennej diety. Nie zaleca się jednak podawania jogurtu dzieciom zanim ukończą pierwszy rok życia, gdyż zawiera on trudniej przyswajalną formę kwasu mlekowego.

Zalety diety jogurtowej

Dieta z zastosowaniem jogurtów jest uznawana za jeden z najzdrowszych i także najskuteczniejszych sposobów odchudzania. Jej dodatkową zaletą jest duże bezpieczeństwo stosowania, organizm ma bowiem pod dostatkiem niezbędnych mikro- i makroelementów. Ten rodzaj kuracji uznawany jest jako mało restrykcyjny i łatwy do przejścia – nie jesteśmy bowiem „skazani” na głodówkę. Warto też pamiętać, że przetwory mleczne dostarczają nam witamin A, B, B2. Dostarczają także niacyny, które wspierają proces przemiany materii i wzmacniają odporność organizmu na wszelkiego rodzaju choroby. Zmniejszają też uczucie zmęczenia, wzmagają koncentrację i dodają energii. Dzięki stosowaniu tej diety zrzucimy zbędne kilogramy, ale także – co nie mniej ważne – oczyścimy się z nadmiaru szkodliwych toksyn. Po przejściu tej diety rzadko spotyka się efekt jo-jo.

Wady diety

Z całą pewnością ta dieta ma więcej zalet, ale są też nieliczne zarzuty wobec niej – można do nich zaliczyć koszty, związane z zakupem dużej ilości jogurtu. Faktem jest jednak to, że jogurt możemy też wykonać samodzielnie w domu, nie potrzeba do tego żadnych specjalnych urządzeń (przepis na końcu artykułu). Druga wada diety to pewnego rodzaju monotonia, wprawdzie możemy jeść też inne produkty, ale niektórzy po kilku dniach jedzenia tego napoju – narzekają na znudzenie tym pokarmem. Przed zastosowaniem diety warto skonsultować się z lekarzem, który poradzi nam, czy nasz organizm dobrze zniesie tego typu kurację. Przeciwwskazaniem są choroby nerek, alergia na produkty mleczne i problemy z metabolizmem białka.

Jak przebiega dieta jogurtowa?

W trakcie jej trwania możemy jeść praktycznie wszystko. Podstawą posiłków ma być jogurt, a oprócz niego dozwolone jest jedzenie owoców, warzyw, produktów zbożowych (np. muesli, płatki owsiane, płatki kukurydziane, pełnoziarniste pieczywo) a także mięso, jednak powinniśmy zwrócić uwagę na to, by było chude. Unikamy czerwonego mięsa i bardzo tłustych ryb.

Warzywa najlepiej wybierać także takie, które nie mają zbyt dużej ilości węglowodanów – np. marchew, brokuły, kalafior, sałata. Owoce możemy właściwie jeść wszystkie (uważając jednak na avocado i banany) – jabłka, kiwi, winogrona, pomarańcze, mandarynki, truskawki i maliny.

Oprócz jogurtu możemy jeść też kefir i nieco rzadziej – maślankę. Te mleczne produkty świetnie zastąpią nam przekąski, a po dodaniu do nich owoców – także desery.
W trakcie kuracji jemy trzy główne posiłki i dwie przekąski. Aby zapobiec monotonii postarajmy się ciekawie komponować jadłospis. Nie wolno zapomnieć o piciu przynajmniej 1,5 litra wody dziennie.

Przykładowy jadłospis diety jogurtowej:dieta jogurtowa

Śniadanie:

  • 150 g jogurtu naturalnego z dodatkiem malin i pestek dyni, jabłko,
  • 150 g jogurtu naturalnego, dwie kanapki z chudą wędliną, jabłko,
  • 150 g jogurtu malinowego z dodatkiem muesli, dwie mandarynki,
  • 150 g jogurtu truskawkowego z otrębami, pomarańcza lub grejpfrut,
  • 150 g jogurtu naturalnego, dwie kanapki z dżemem, banan.

Drugie śniadanie – podwieczorek (lub przekąski):

  • jogurt naturalny z grejpfrutem,
  • kefir owocowy,
  • jogurt naturalny z kawałkami mandarynki,
  • kefir z bananem,
  • jogurt z owocowy.

Obiad:

  • warzywa ugotowane na parze lub grillowane, kasza gryczana, sałatka z pomidorów, 150 g kefiru,
  • makaron gotowany al dente z pokrojoną piersią z kurczaka z dodatkiem pomidora, papryki i brokułów – uduszone z niewielką ilością oliwy, 150 g jogurtu naturalnego,
  • filet ryby z rusztu, porcja kaszy jaglanej z groszkiem zielonym i marchewką, 150 g kefiru,
  • filet z indyka w sosie curry z dodatkiem warzyw i białego ryżu, 150 g jogurtu naturalnego,
  • pierś z kurczaka, kalafior, 150 g naturalnego jogurtu.

Kolacja:

  • twarożek z dodatkiem szczypiorki i rzodkiewki, 150 g jogurtu owocowego, sałatka z czerwonej papryki,
  • kanapka z chudą wędliną, 175 g jogurtu naturalnego z dodatkiem ogórka utartego na tarce i świeżych ziół,
  • kromka bułeczki grahamki posmarowana białym serkiem, jajko na twardo, 150 g kefiru z kawałkami owoców (np. cytrusów),
  • sałatka grecka z pomidorów i sera mozzarella z małą ilością oliwy z oliwek, 150 g jogurtu naturalnego,
  • chleb pełnoziarnisty z porcją chudego twarogu i sałatka z pomidorów z cebulą i papryką, 150 g jogurtu naturalnego.

Przepis na jogurt domowy:

1 litr mleka pasteryzowanego (nie UHT) stawiamy na kuchni i podgrzewamy do temperatury około 40-45 stopni Celsjusza. Jeśli mamy termometr – to oczywiście go użyjmy, ale jeśli nie to można sprawdzić za pomocą palca – włożony do mleka ma „wytrzymać” około 10 sek.

Podgrzewamy mleko około 1 godziny (im dłużej, tym gęściejszy będzie jogurt). Dodajemy
2-3 łyżki jogurtu naturalnego – najpierw należy go wymieszać z małą ilością ciepłego mleka – i wlać do garnka. Zamieszać całość, przelać do słoiczków, zamknąć je szczelnie. Słoiki otulamy kocem i stawiamy przy grzejniku lub wkładamy pod kołdrę – najlepiej na całą noc. Gotowy jogurt wstawiamy do lodówki. Możemy go przechowywać około tygodnia. Dla uzyskania gęstego jogurtu greckiego – dodajemy do mleka 4 łyżeczki mleka w proszku.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook