Home » bogatobiałkowa » Dieta kefirowa

Dieta kefirowa

dieta kefirowaDieta kefirowa to kuracja oczyszczająca, która jest niezwykle skuteczna, ale niestety także mocno restrykcyjna. Stąd nie jest przeznaczona dla każdego, jej stosowanie wymaga wielu wyrzeczeń i naprawdę dużej determinacji. Jeśli nie mamy odpowiednio silnego charakteru i nie jesteśmy właściwie zmotywowani – może nam się nie udać przeprowadzić całości diety. Za to warto zauważyć, że nawet kilka dni spożywania kefiru na pewno dobrze wpłynie na stan zdrowia naszego organizmu.

Kefir – czyli podstawa i główny składnik diety

W języku tureckim kefir oznacza po prostu „czuj się dobrze” i ta nazwa bardzo dobrze oddaje zalety tego specjału. Tradycja jego wytwarzania powstała 3000 lat temu na Kaukazie. Ma lekko kwaśny smak i kremową konsystencję. Uznawany jest za napój nie tylko bardzo smaczny, ale też zdrowy – i to jest prawdziwa opinia. Jest bowiem mlecznym napojem fermentowanym. Produkowany jest z tak zwanych ziaren kefirowych – one z kolei mają w swoim składzie bakterie oraz drożdże. Ziarna kefirowe z wyglądu przypominają kalafiora i od wielu lat przekazywane są z pokolenia na pokolenie do produkcji tego napoju. Przechowuje się je w postaci suszu, a po dodaniu mleka, właśnie te ziarna kefirowe rozpoczynają swoja działalność – zamieniając je w kefir. Kefir ze względu na kwas mlekowy w nim zawarty jest zalecany dla dzieci, a także dla osób chorych i mających problemy z układem pokarmowym – nawet bardziej niż jogurt. Kefir jest świetnym źródłem wapnia, witamin z grupy B (szczególnie B2 i B12), witaminy D, biotyny oraz białka. Ze względu na zawartość enzymów poprawia proces trawienia. Polecany jest też podczas kuracji antybiotykowej ze względu na bakterie probiotyczne, które znajdują się w jego składzie. Zapewnia właściwą mikroflorę jelitową. Według badań opublikowanych w czasopiśmie Journal od Medicinal Foods w roku 2007, ekstrakt z kefiru zawiera składniki, które mają zdolność hamowania wzrostu komórek rakowych piersi. Ponieważ ma w swoim składzie magnez, wapń i tryptofan, który jest prekursorem serotoniny – wykazuje też podobno działanie antydepresyjne.

Podstawą diety kefirowej jak wskazuje nazwa jest właśnie kefir, dlatego można, a nawet należy – pić go w dowolnych ilościach, zastępując nim inne posiłki. To jedna z odmian tej kuracji. Jest też inna metoda jej przeprowadzenia – zaczynamy od picia wyłącznie kefiru, a po 2-3 dniach dołączamy warzywa i gotowane chude mięso. Należy jednak uważać z długością trwania diety – nie powinna ona przekraczać 5 dni, a można do niej wracać nie częściej niż co 2 miesiące. Ponieważ jest to dieta restrykcyjna – zbyt długie jej stosowanie może niekorzystnie wpłynąć na nasz organizm. Oczywiście jak już wspominaliśmy – nazwa „kefirowa” nie oznacza, że spożywamy jedynie ten składnik – wręcz przeciwnie – powinniśmy go łączyć z innymi lekkostrawnymi posiłkami. Skuteczna dieta odchudzająca, która bazuje na kefirze nie powinna zawierać zbyt dużo owoców, zdecydowanie należy unikać bananów i winogron.

Przykładowy tygodniowy jadłospis w diecie kefirowej:

poniedziałek – 5 ugotowanych ziemniaków oraz 1,5 litra kefiru – podzielone na 5 porcji na cały dzień,

wtorek – ugotowany kurczak – porcja około 200 gramów 1,5 litra kefiru – podzielić na porcje na pięć posiłków,

środa – gotowane chude mięso, cielęcina lub wołowina – około 100 gramów, 1,5 l kefiru – podzielić na 5 posiłków,

czwartek – gotowana ryba, porcja około 100 gramów i 1,5 l kefiru – także dzielimy na 5 porcji na dzień,

piątek – owoce i warzywa (najlepiej surowe lub gotowane) oraz 1,5 litra kefiru,

sobota – pijemy tylko kefir – w ciągu całego dnia około 2 litrów,

niedziela – wyłącznie woda mineralna.

Taki sposób odżywiania zapewni organizmowi duże ilości białka pochodzące z kefiru, mięsa drobiowego, wołowiny, a także ryb. W diecie brakuje węglowodanów, jest też zbyt mało tłuszczów, więc nie należy zbyt długo stosować takiej kuracji.

dieta kefirowaJeśli po jakimś czasie smak kefiru wyda się nam zbyt monotonny, możemy zastąpić go maślanką, zsiadłym mlekiem i jogurtem naturalnym.

Warto także, już po zakończeniu kuracji kefirowej, traktować go jako zdrową przekąskę podczas tradycyjnej diety. Ten mleczny napój bowiem nie tuczy, nawet jeśli jest spożywany w dużych ilościach, można więc „najadać się” nim do woli.

Jeśli chcesz urozmaicić posiłki w trakcie diety kefirowej, możesz wykorzystać go do przygotowywania różnych potraw. Warto też urozmaicić posiłki przedłużając czas trwania diety – wtedy ten kolejny tydzień kuracji musi zawierać zdecydowanie bardziej urozmaicone menu. Propozycje posiłków:

Chłodnik kefirowy:

  • buraki,
  • botwina,
  • natka pietruszki,
  • rzodkiewka,
  • ogórek świeży,
  • sok z połowy cytryny,
  • kefir
  • duży pęczek koperku,
  • sól,
  • pieprz.

Buraczki i botwinkę kroimy w kostkę i gotujemy do miękkości – aby nie straciły koloru dodajemy sok z cytryny. Odcedzamy z wywaru, zalewamy kefirem, dodajemy starty na grubych oczkach ogórek, pokrojoną w plasterki rzodkiewkę. Posypujemy pietruszką i koperkiem (dużą ilością). Mieszamy, przyprawiamy do smaku sola i pieprzem, podajemy schłodzony.

Koktajl truskawkowo-kefirowy:

  • truskawki,
  • kefir,
  • listki świeżej mięty.

Miksujemy kefir z truskawkami i posypujemy posiekanymi listkami mięty. Podajemy schłodzony.

Sałatka ze szpinaku z jajkiem:

  • szpinak świeży w listkach,
  • jajko gotowane na twardo,
  • kefir,
  • pieprz,
  • sól.

Szpinak zblanszować – polewając go wrzątkiem. Odcedzić na sitku, wystudzić. Włożyć do salaterki, dodać jajko pokrojone w kostkę lub plasterki, zalać kefirem. Przyprawić do smaku solą i pieprzem. Wymieszać.

Zupa bałkańska na kefirze (podawana na zimno, nazywana też chłodnikiem bałkańskim):

  • filet z kurczaka ugotowany do miękkości,
  • 3 jajka ugotowane na twardo,
  • duży ogórek świeży,
  • 1 papryka drobno posiekana,
  • 2 ziemniaki ugotowane,
  • koperek,
  • szczypiorek,
  • sól i pieprz.

Pierś z kurczaka pokroić w kostkę, wymieszać z pokrojonymi w kostkę ziemniakami, dodaj jajka pokrojone w plasterki, ogórek utarty na grubych oczkach, koperek, szczypiorek, paprykę i przyprawy do smaku. Zalej kefirem i wymieszaj delikatnie.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook