Home » bogatoresztkowa » Dieta jaskiniowców (dieta paleo, paleolityczna)

Dieta jaskiniowców (dieta paleo, paleolityczna)

dieta jaskiniowcówWydawać by się mogło, że współczesność tak bardzo różni się od czasów kamienia łupanego, że jakiekolwiek powracanie do zasad żywienia z tamtych czasów jest co najmniej śmieszne. A jednak pojawiła się dieta, która nawiązuje do epoki paleolitu, jej twórcą jest dr Cordain, który w swojej książce „Dieta Paleo” przedstawił jej główne zasady.

Autor książki zauważył, że od czasów kamienia łupanego nasz sposób odżywiania uległ całkowitej odmianie, takie pokarmy jak chude mięso z dzikich zwierząt, kłącza, bulwy z dzikich roślin i w żaden sposób nie modyfikowane owoce zostały najpierw zastąpione przez uprawiane zboża, nabiał i tłuste mięso pozyskiwane ze zwierząt hodowlanych, a potem przez żywność przemysłowo przetworzoną, pełną cukrów, rafinowanych tłuszczów, a także oczyszczoną skrobię. Jak twierdzą zwolennicy diety paleo – nasz organizm nie jest w stanie nadążyć za tak szybką zmianą rodzaju pożywienia i nie mamy szans, by wykształcić odpowiednie mechanizmy adaptacyjne. Dowodem na to ma być budowa naszego układu pokarmowego – okazuje się, że jest ona taka sama jak ludzi, którzy żyli na świecie 10 tysięcy lat temu. I być może nie miałoby to żadnego znaczenia gdyby nie pewien fakt – nasi przodkowie z paleolitu cieszyli się wyjątkowo dobrym zdrowiem, nie nękały ich choroby, uchodzące dziś za tzw. „cywilizacyjne“, nadciśnienie, miażdżyca, czy cukrzyca. Opublikowane niedawno wyniki badań pokazują, że w przypadku niektórych parametrów metabolicznych korzyści ze stosowania diety jaskiniowców są wyższe niż te ze stosowania np. diety śródziemnomorskiej. Zwolennicy takiego sposobu odżywiania proponują więc spożywanie tylko tych produktów, które dostępne były w odległych czasach. Jako podstawę menu przyjmuje się mięso – najlepiej czerwone, także drób, podroby. Bez ograniczeń można jeść warzywa, owoce i orzechy. Nie powinniśmy jeść mleka i innych posiłków nabiałowych, ale dozwolone są jajka. Dieta paleo zabrania spożywania pieczywa. Nie jest też wskazane jedzenie innych produktów zbożowych, roślin strączkowych i ziemniaków. Nie używamy soli, pieprzu i cukru. Ten rodzaj odżywiania zapewni nam zdrowie, szczupłą sylwetkę – nie będziemy mieć problemu z nadciśnieniem, cukrzycą, chorobami układu krążenia. Brak cukrów złożonych w pokarmach uchroni nasze zęby przed próchnicą. Czy nie możemy korzystać też z używek? Na pewno na zdrowie nam wyjdzie odstawienie papierosów i mocnego alkoholu, ale jak się okazuje – w czasach jaskiniowców znano już i spożywano wino, które robiono z winogron.

Dyskusyjny jest pomysł jedzenia surowego mięsa ze względu na możliwość zainfekowania organizmu tasiemcem lub włośniem. Lepiej więc je upiec lub ugotować przed spożyciem.

Mięso jest jednak jednym z ważniejszych elementów diety jaskiniowców, a to ze względu na białko. Odpowiedni poziom tego składnika jest niezwykle istotny dla naszego zdrowia. Ludzie w czasach paleolitu wybierali często dość tłuste kawałki mięsa, za przysmak uznawano szpik kostny, mózg, wątróbkę i inne podroby. Twórcy diety uważają, że powinniśmy pozostać przy raczej chudym mięsie, nie unikać ryb, owoców morza, jajek – tak, aby podaż białka wynosiła od 15 do 35% kaloryczności diety.

Tłuszcze powinny być przyjmowane z pewną ostrożnością, bowiem nasi przodkowie, chociaż jedli dużo mięsa – opierali swa dietę na mięsie dzikich zwierząt, w którym nie ma dużo tłuszczów nasyconych. Oprócz tego ważnym elementem diety dawnych łowców i zbieraczy był szpik kostny, który zawiera głownie nienasycone kwasy tłuszczowe. Udział w tłuszczu w diecie

powinien wynosić od 28 do 48% kaloryczności diety.

dieta jaskiniowcówŹródłem węglowodanów w posiłkach naszych przodków były owoce, kłącza roślin. Nie było w niej natomiast zbóż, wobec tego powinniśmy postawić na owoce i warzywa. Osoby uprawiające sport mogą w swoim menu uwzględnić produkty zawierające skrobię, takie jak ziemniaki czy ryż. Są to pokarmy dobrze tolerowane, są źródłem cennych dla zdrowia związków. Warto zainteresować się też słodkimi ziemniakami (batatami), które mają dużo cennych elementów, a zwłaszcza potas i fosfor.

Menu oparte na warzywach jest bogate w składniki mineralne, witaminy, a także konieczny dla właściwego funkcjonowania organizmu – błonnik. Z kolei ryby i owoce morza, a także podroby zawierają witaminy, składniki mineralne, kwasy tłuszczowe Omega-3.

Podstawowe zasady diety jaskiniowców:

  • jemy 2-3 posiłki dziennie,
  • unikamy zbóż, roślin strączkowych, nabiału,
  • omijamy jeden posiłek w tygodniu,
  • dieta musi być urozmaicona,
  • jadamy do syta,
  • staramy się żyć aktywnie pod względem fizycznym.

Jak przebiega dieta?

Ten rodzaj pożywiania się składa się z trzech etapów:

Etap I

Trwa od 2 do 4 tygodni. W tym czasie zjadamy maksymalnie 3 posiłki dowolne (otwarte), starając się jednak trzymać jadłospisu wytyczonego przez autorów diety. To jest tak zwany etap przygotowujący do zmiany odżywiania.

Etap II

Możemy go stosować przez całe życie, można sobie pozwolić na 2 otwarte posiłki w tygodniu. Ten poziom diety utrwala spadek wagi dokonany w etapie I.

Etap III

Jest przeznaczony wyłącznie dla osób odchudzających się, gdyż służy do utraty kilogramów. Polega na jedzeniu tylko jednego otwartego posiłku w tygodniu. Wszystkie pozostałe – mają być zgodne z zasadami diety jaskiniowców.

Przykładowe menu:

Śniadanie:

  1. filiżanka kawy bezkofeinowej, grejpfrut, gotowane krewetki
  2. truskawki, mogą być mrożone, omlet z jajek ze szpinakiem, pieczarkami i cebulą, woda z sokiem z połówki cytryny

Drugie śniadanie:

  1. owoce, sok z owoców, kurczak pieczony na ruszcie, warzywa (gotowane lub grillowane)
  2. zielona sałata, ryba z grilla, z koperkiem i sokiem z cytryny

Obiadokolacja:

  1. pieczarki marynowane, ryba w sosie pikantnym, jabłko pieczone, kieliszek białego wina, sałatka z pomidora, awokado i czosnku
  2. kotlet z cielęciny, gotowany kalafior, herbata bez cukru, owoce

Podczas diety możemy jeść też przekąski, byle były zdrowe – np. suszone owoce, czy świeży ogórek.

Zdaniem zwolenników tej kuracji możemy schudnąć nawet 15-40 kg w ciągu pół roku. Dieta ma doskonały wpływ na naszą cerę i podobno leczy trądzik. Likwiduje wolne rodniki oraz zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, a nawet działa antynowotworowo.

Jednak przeciwnicy takiego sposobu odżywiania uważają ją za zbyt radykalną – za dużo białka i tłuszczy, a zbyt mało węglowodanów, może ich zdaniem źle wpływać na kondycję organizmu.

Warto jednak zauważyć, że nieucywilizowane plemiona, żyjące z dala od krajów rozwiniętych, uprzemysłowionych, są zdrowe, nigdy nie mają problemów z nadwagą, a właśnie oni odżywiają się tylko tym, co daje im natura, w żaden sposób tego nie przetwarzając. Być może warto więc zastosować ich nawyki żywieniowe, wziąć z nich przykład i cieszyć się długim życiem w zdrowiu?

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook