Home » bogatoresztkowa » Dieta Ornisha

Dieta Ornisha

dieta ornishaJedz więcej, waż mniej“ – takie hasło spodoba się wszystkim, którzy od lat walczą nieskutecznie z wagą, nie potrafią zaakceptować głodówek, a przy tym zależy im na zdrowiu. Autorem diety jest Dean Ornish, profesor medycyny, kardiolog.

Dieta powstała w latach 70-tych, potem przez kilkanaście lat była modyfikowana i udoskonalana. Ornish zdobył sławę po tym, jak wyleczył dietą grupę chorych na miażdżycę. Zrobił to bez stosowania lekarstw i bez wprowadzania żadnych zabiegów, także operacyjnych. Dieta wymyślona dla leczenia chorób krążenia niosła za sobą także dużą utratę wagi, Książkę Ornisha w Polsce wydano w latach 90-tych, od tamtej pory zdobywa coraz większą ilość zwolenników.

Jest to dieta dość rygorystyczna, nie obiecuje też szybkich spadków wagi, ale za to jest niezwykle pomocna przy leczeniu miażdżycy i zapobiega zawałom serca. Jak pokazuje praktyka można na niej stracić około 5 kilogramów w ciągu miesiąca. Zaleca się ją chorym na cukrzycę, choroby serca, a także w chorobach nowotworowych. Jeśli lubimy mięso to musimy poważnie rozważyć przystąpienie do tego programu żywieniowego – jest to bowiem dieta wegetariańska, czasami jedynie dopuszczająca jedzenie niewielkich ilości mięsnego białka. Zawiera mało tłuszczów, dużo błonnika, węglowodanów złożonych. Nie trzeba liczyć kalorii, możemy jeść tak dużo jak chcemy, byle często i w małych porcjach. Ponieważ jej twórcy nawiązują do sposobu żywienia z czasów prehistorycznych, warto – podobnie jak nasi przodkowie – żyć w zgodzie z aktywnością fizyczną. Ornish szczególnie poleca ćwiczenia tzw. kardio, które obniżają ciśnienie, poziom trójglicerydów, cukru. Zmniejszają one ilość tkanki tłuszczowej, a zwiększają masę mięśniową. Nie bez znaczenia jest też to, że ruch zwiększa tolerancję na stres i poprawia nastrój.

Na czym polega dieta Ornisha?

Ten sposób odżywiania opiera się w głównej mierze na produktach roślinnych. Menu w ciągu dnia powinno zawierać tylko 10% tłuszczy, 15% białka i 75% węglowodanów. Wszystkie artykuły spożywcze podzielono na 5 grup:

Pierwsza grupa – w której mieszczą się najzdrowsze roślinne produkty, bogate w tzw. dobre węglowodany, oparta jest na lokalnych artykułach, świeżych, sezonowych, które nie są narażone na długotrwały transport.

Druga grupa – to roślinne produkty, zawierające w swym składzie tłuszcze i nasycone kwasy tłuszczowe.

Trzecia grupa – do której należą oleje i rafinowane węglowodany.

Czwarta grupa – którą stanowią potrawy zalecane do spożycia w stopniu ograniczonym.

Piąta grupa – zawiera produkty, które powinniśmy z menu wyeliminować.

Prawidłowo zbilansowany jadłospis powinien więc opierać się na składnikach pierwszej, drugiej i trzeciej grupy. Należy za to ograniczać lub eliminować składniki z grupy czwartej i piątej.

dieta ornishaJak wygląda podział produktów względem grup?

Warzywa zaliczają się w większości do grupy pierwszej. Jedynie te konserwowane zakwalifikowano do grupy drugiej. Rośliny strączkowe należą do grupy pierwszej, ale należy pamiętać, że np. fasolka z puszki będzie przynależeć do grupy drugiej.

Owoce także w większości znajdują się w grupie pierwszej, za wyjątkiem avocado, oliwek, mrożonek i owoców w puszce, które zalicza się grupy drugiej.

Nabiał mieści się w trzech grupach. Pełnotłuste produkty nabiałowe i mleko kokosowe znajdują się w grupie czwartej. Produkty do 2% tłuszczu i niskotłuszczowe sery są w grupie trzeciej. W grupie drugiej znajdziemy te produkty, które mają do 1% tłuszczu. Te, które zawierają poniżej 0,5% tłuszczu, mleko sojowe, owsiane, ryżowe, maślanka, chudy jogurt, chudy ser – zaliczamy do grupy pierwszej.

Produkty zbożowe znajdują się w większości w pierwszej grupie. Np. tortilla o obniżonej zawartości tłuszczu znajduje się w grupie drugiej, a odtłuszczone ciastka, krakersy, biały ryż, białe pieczywo, biała mąka i makarony – w grupie trzeciej. Ciasta, placki, ciasteczka – są w grupie czwartej. Tłuste smażone desery, kremy cukiernicze, smażone kluski, pączki, rogaliki – zalicza się do grupy piątej.

Produkty białkowe, czyli na przykład białko jajek, soi, tofu – są w grupie pierwszej. W drugiej nie ma produktów białkowych, gdyż większość z nich jest w grupie trzeciej. Do czwartej grupy należą owoce morza, ryby, jagnięcina, kurczak, indyk, wołowina, żółtka jaj, podroby i dziczyzna.

Tłuszcze znajdują się we wszystkich grupach. W pierwszej jest jedynie olej pochodzący z ryb. W drugiej znajdziemy olej rzepakowy, oliwę z oliwek, olej lniany, olej sezamowy, nasiona dyni, sezamu, słonecznika, masło orzechowe, orzechy, migdały, orzeszki ziemne (bez soli). Do grupy trzeciej zakwalifikowano niskotłuszczowe margaryny, majonez z obniżoną zawartością tłuszczu, olej z kukurydzy, orzechów arachidowych, olej sojowy. W grupie czwartej umieszczono majonez i margarynę, a w piątej – oleje tropikalnie, kokosowy i palmowy oraz oleje trans.

Zioła i przyprawy są w większości w grupie pierwszej. W drugiej znajdziemy sos sojowy z małą ilością soli, ocet winny, ciemna czekolada, a także kostki rosołowe z niedużą ilością soli. Sama sól jest w grupie trzeciej, a mieszanki przyprawowe z dodatkiem soli – w grupie piątej.

Napoje – w grupie pierwszej znajdziemy kawę i napoje z kofeiną, zieloną herbatę, piwo, wino, w drugiej – herbatę czarną i napoje bez cukru.

Zalety i wady diety Ornisha

Jest skuteczną dietą odchudzającą, leczy miażdżycę, obniża poziom cholesterolu, poprawia metabolizm. To przemawia za jej stosowaniem. Przeciwnicy tej kuracji zarzucają jej to, że nie jest ona zgodna z piramidą żywieniową, uznawaną za najbardziej prawidłowy sposób odżywiania, przez co prowadzi do utraty minerałów, witamin, nie dostarcza też właściwych dawek kwasów omega-3. Ornish argumentuje z kolei, że choroby układu krążenia powodują więcej zgonów niż nowotwory, AIDS, nowe odmiany grypy – dlatego warto spróbować zalecanego przez niego sposobu odżywiania. Na pewno jest to dieta restrykcyjna i dość monotonna, trudna też dla osób, które nie wyobrażają sobie posiłków bez mięsa. Dostarcza mało kalorii, co może powodować osłabienia i gorsze samopoczucie.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook