Home » bogatobiałkowa » Dieta ośmiogodzinna (8 h)

Dieta ośmiogodzinna (8 h)

Dieta ośmiogodzinna (8 h)Po usłyszeniu słów: jesz wszystko na co masz ochotę i chudniesz” – mamy najczęściej dwie reakcje: pierwsza – uznajemy, że to niemożliwe, druga – krzyczymy: „chcę tak!”. Założenia tej diety opracowali David Zinczenko i Peter Moore. Biorąc pod uwagę jej prostotę i łatwość stosowania, nic dziwnego, że bardzo szybko uzyskała ogromny rozgłos i oceniana jest jako „dieta cud”.

Jedynym ograniczeniem w tej kuracji jest czas, a dokładniej – godziny w których się odżywiamy. Powinniśmy bowiem wybrać osiem godzin w ciągu dnia, podczas których będziemy przyjmować nasze posiłki. Tym sposobem nasz organizm otrzymuje 16-godzinny wypoczynek od jedzenia. Twórcy diety obiecują nam ubytek wagi wielkości 5 kilogramów w ciągu tygodnia, a nawet w ciągu miesiąca nawet 30 kilogramów.

Zasady diety ośmiogodzinnej

Najważniejszą zaletą tego sposobu odżywiania jest brak głodówek, nie ma też potrzeby odmawiania sobie ulubionych potraw. W ciągu wybranych przez nas 8 godzin możemy jeść wszystko to, co lubimy, bez żadnych ograniczeń!  Autorzy diety zachęcają jednak , by się zbytnio nie przejadać i posiłki dzielić na raczej małe porcje. Nie powinniśmy jedynie pić napojów słodzonych, czyli np. słodzonej kawy, herbaty, napojów gazowanych z cukrem, słodkich soków. Należy za to, jak zresztą zalecają dietetycy przy wszystkich rodzajach diet – pić jak najwięcej wody, najlepiej około 2 litrów dziennie.

Główną zasadą diety ośmiogodzinnej jest to, aby wybrać swoje 8 godzin w ciągu dnia, podczas których będziemy spożywać posiłki. A więc jeśli zaczniemy jeść o godzinie 10, powinniśmy zakończyć jedzenie o godzinie 18. Jeśli zaczniemy o 8 rano, ostatni posiłek przypada na godzinę 16. Nie musimy utrzymywać stałych godzin w ciągu tygodnia, na przykład w weekendy pory posiłków mogą się różnić od tych dni, w ciągu których pracujemy. Czas 16 godzin odpoczynku nasz organizm spożytkuje na dokładne trawienie, oczyszczenie się z toksyn, przerobienie pokarmu na energię.

Skąd wziął się pomysł na taką dietę?

Twórcy diety jej zasady zawarli w swojej książce „Dieta ośmiogodzinna: obserwuj, jak tracisz kilogramy bez przykładania wagi do tego, co jesz!”. Swoje badania oparli o doświadczenia, które przeprowadził dr. Satchidanand Panda z Instytutu Badań Biologicznych Salk w La Jolla w Kalifornii. To właśnie on poddał wysokotłuszczowej diecie dwie grupy myszy. Pierwsza grupa jadła o dowolnych porach, druga zaś – miała ściśle ograniczony czas przyjmowania pokarmu do 8 godzin. Badanie trwało dokładnie sto dni. Jego wyniki były następujące – przybierały na wadze jedynie myszy, które nie miały ograniczeń czasowych posiłków. Według uczonego, to właśnie ograniczanie czasu, w jakim dostarczamy organizmowi jedzenie przyczynia się do efektywnego spalania kalorii. W 2007 r. w „American Journal of Clinical Nutrition” przedstawiono wyniki badania, tym razem przeprowadzonego na ludziach. Uczestnicy eksperymentu także zostali podzieleni na dwie grupy, spożywające posiłki, które miały dokładnie tyle samo kalorii i które badani otrzymywali 3 razy dziennie. Pierwsza grupa jadła w różnych porach dnia, uczestnicy drugiej musieli trzymać się wyznaczonych ram czasowych. Okazało się, że ci, którzy na posiłki przeznaczali mniejszą ilość godzin w ciągu doby, szybciej tracili nadmiar kilogramów.

Co jeść w trakcie diety?

Teoretycznie możemy jeść zupełnie dowolne produkty. Zinczenko i Moore twierdzą jednak, że należy zachować umiar podczas komponowania naszego menu. Powinniśmy postawić na zdrową żywność, nie przejadać się słodyczami ani fast-foodami. Jeśli jednak „dopadnie” nas ochota na słodycze, możemy sobie pozwolić na ich niewielką ilość, gdyż nasz organizm powinien poradzić sobie z ich spaleniem podczas 16 godzin przerwy w jedzeniu. Podobnie „zielone światło” autorzy zapalają w przypadku ochoty na niewielką ilość alkoholu – najlepiej jeśli to będzie na przykład lampka czerwonego wina.

Zalety diety

Najważniejszą zaletą tej kuracji jest mało kłopotliwe układanie menu, ponieważ w zasadzie nie musi ono zbytnio odbiegać od tego, który stosowaliśmy do tej pory na co dzień. Drugą ważną korzyścią jest szybka utrata kilogramów bez przechodzenia szczególnie restrykcyjnej diety. Poza pozytywami estetycznymi, wynikającymi z utraty „tłuszczyku”, naukowcy dostrzegają jeszcze jeden ważny aspekt takiego sposobu odżywiania się. Jest to przyzwyczajenie organizmu do tak zwanej „przerywanej głodówki” – a to zdaniem specjalistów może zapobiegać powstawaniu chorób serca, cukrzycy, czy schorzeń nerek.

Wady diety

Niektórzy dietetycy przestrzegają, że taki sposób odżywiania może spowodować spowolnienie tempa przemiany materii. Możemy też po zakończeniu kuracji zostać „dopadnięci” przez niekochany przez wszystkich odchudzających się, efekt jo-jo. Opóźnianie przyjmowania śniadań w celu zakończenia posiłków około godziny 18-tej też – zdaniem specjalistów, nie jest dobrą praktyką. Zasady zdrowego odżywiania zalecają bowiem jadanie śniadania najpóźniej do dwóch godzin po przebudzeniu, a kolejne posiłki spożywać mniej więcej co trzy godziny. Dodatkowo chudnięcie w tempie szybszym niż 1 kilogram na tydzień może być niebezpieczne dla naszego organizmu.

Przykładowy jadłospis diety ośmiogodzinnej, opracowany na podstawie książki Davida Zinczenko i Petera Moore’a:

zaraz po przebudzeniu – szklanka wody lub niesłodzonej herbaty,

śniadanie (przykładowo o godz. 10): omlet z owocami typu jagody, truskawki, kawa, herbata (bez cukru) lub woda,

drugie śniadanie: batonik muesli lub kanapka z chudą wędliną, pomidor,

obiad: sałatka z piersi kurczaka, kapusty pekińskiej (zamiast kurczaka możemy użyć łososia) sałata lodowa z sosem winegret

podwieczorek: ciastka pełnoziarniste lub owoc,

kolacja (najpóźniej o godz. 18): grillowana lub pieczona w folii ryba, ziemniaki lub ryż, kalafior lub brokuł, na deser lody lub jogurt naturalny z owocami.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook