Home » bogatobiałkowa » Dieta Okinawa

Dieta Okinawa

dieta okinawaNie od dziś wiadomo, że kraje azjatyckie, z Japonią na czele, są miejscem w którym żyje rekordowa liczba stulatków. Lekarze twierdzą, że przyczyna tego stanu rzeczy leży w diecie mieszkańców tego regionu.

Jedna z japońskich wysp Okinawa przoduje w statystykach długowieczności, właśnie dlatego specjalną dietę, opartą na zasadach wschodniego żywienia nazwano dietą Okinawa.

Najprościej ten sposób żywienia można określić następująco – jedz mało mięsa, dużo ryżu, tofu i innych produktów z soi, wodorosty i warzywa, pij zieloną herbatę. Zdaniem specjalistów właśnie takie menu zapobiega miażdżycy i nowotworom żołądka, a także zmniejsza ryzyko raka uzależnionego od hormonów – na przykład piersi i prostaty. Dodatkowo jeśli do naszego jadłospisu dołożymy owoce morza, bogate w taurynę, obniżymy poziom cholesterolu i ciśnienie krwi.  Taka dieta nie tylko zmniejsza ryzyko wszelkich chorób, ale zdecydowanie nas odmładza! Produkty warzywne bowiem zawierają bardzo dużo przeciwutleniaczy, które neutralizują działanie wolnych rodników. Wprawdzie nie jemy nabiału, ale organizm otrzymuje odpowiednią porcję wapnia z wegetariańskich źródeł.

Zasady diety

Stosujemy ją przez minimum 8 tygodni. Najważniejszą zasadą jest wybór warzyw jako podstawy menu, dodatkowo możemy jeść również surowe owoce, pełnoziarniste produkty, drób, ryby i owoce morza, a także oliwy, orzechy, tofu, brązowy ryż. Nie wolno jeść słodyczy, białego pieczywa, potraw smażonych na oleju, produktów mlecznych, ani też żadnych potraw przetworzonych przemysłowo. Według twórców diety, bardzo ważne jest też zwracanie uwagi na gęstość energetyczną pokarmów, czyli stosunek wartości energetycznej produktu do jego masy, mówiąc innymi słowy – liczba kalorii na gram. Im jest ona niższa, tym dieta jest skuteczniejsza. Właściwie wszystkie rodzaje pokarmów, ale podstawą są warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste – aż siedem porcji dziennie. Zawsze ¾ talerza wypełniamy warzywami, a ¼ produktami pochodzenia zwierzęcego. Pamiętajmy jednak, aby ograniczyć, albo nawet całkowicie wyeliminować czerwone mięso, ograniczyć także alkohol. Ten ostatni bowiem niszczy witaminę B, co ułatwia nowotworom zagnieżdżenie się w naszym organizmie. Śpimy co najmniej siedem godzin na dobę, każdego dnia zapewniamy sobie porcję ruchu, mogą być to np. ćwiczenia typu joga, czy też pływanie, spacer. Posiłki celebrujemy, jedząc je powoli, co powoduje, że mózg szybciej dostaje informację o sytości, niż w przypadku szybkiego jedzenia.

Co jeść najlepiej?

Najważniejsze produkty, które powinny znaleźć się w diecie Okinawa:

  • tłuste ryby,
  • jajka,
  • soja,
  • produkty pełnoziarniste,
  • oliwa z oliwek
  • płatki owsiane,
  • otręby żytnie, pszenne,
  • czosnek, cebula, por,
  • pestki dyni, słonecznika,
  • zielona herbata,
  • orzechy, migdały,
  • świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne,
  • owoce typu jabłka, winogrona, jagody, śliwki, grejpfruty, truskawki,
  • minimum dwa litry wody dziennie.

Najważniejsze zalecenia:

  1. Pamiętaj o przynajmniej pięciu posiłkach w ciągu dnia, a najlepiej jeśli zwiększymy ich liczbę do siedmiu – ważne aby były regularne, nie omijaj śniadań, na które mogą się składać płatki owsiane bez cukru, z dodatkiem np. owoców suszonych.
  2. Zamień produkty mleczne na takie bez laktozy – mleko sojowe, serek tofu.
  3. Jedz dużo warzyw i owoców.
  4. Do posiłków dodawaj siemię lnu.
  5. Ogranicz spożycie produktów zwierzęcych.
  6. Dostarczaj organizmowi kwasów tłuszczowych Omega-3, bardzo dużo znajdziesz ich w algach, w oleju z dorsza, znanym jako popularny tran, tłustych rybach.
  7. Podczas grillowania pamiętaj o odcięciu zbyt mocno przypalonych kawałków, które są rakotwórcze.
  8. Pij dziennie minimum dwa litry wody, możesz pić też herbatę czarna, zieloną, czerwoną – zawsze bez dodatku cukru.
  9. Nie jedz słodyczy, jedynie od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na sojowego shake’a jogurt light, jogurt owocowy.
  10. Zamieńmy na ryż pieczywo i inne produkty, które zawierają gluten (ryż go nie zawiera).

Magiczna „siódemka”

W diecie Okinawa w zasadzie wszystko opiera się na liczbie siedem. Najlepiej jeść siedem posiłków w ciągu dnia, przynajmniej siedmiu owoców, porcji warzyw, produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych. Spać należy minimum siedem godzin dziennie, a niektórzy mówią, że najlepiej w ciągu dnia przebyć pieszo trasę o takiej ilości kilometrów.

Co jest równie ważne?

Nawet osoby starsze wiekiem na Okinawie są niezwykle aktywne i pogodne. To jest właśnie uważane za najważniejsze zalecenie oprócz właściwego doboru potraw. Ludzie starsi nie są „odstawiani” na boczny tor, bardzo silne są relacje z młodszymi pokoleniami, rodziny spędzają ze sobą mnóstwo czasu. W świecie zachodnim takie zasady nie są być może łatwe do spełnienia, ale przynajmniej należy zadbać o relacje z najbliższymi, a także z sąsiadami, przyjaciółmi i znajomymi, np. z pracy.

Ważną częścią życia mieszkańców Okinawy stanowi medytacja, chociaż w naszej kulturze nie jest to zbyt popularne, warto się jej nauczyć, gdyż znakomicie niweluje stres, pomaga się skoncentrować, przywraca równowagę wewnętrzną. Jeśli nie potrafimy medytować, równie dobrze jest przyswoić sobie techniki relaksacyjne, które pozwolą się nam wyciszyć.

Warto też pamiętać o tym, jak dużą wartość ma pozytywne myślenie, optymizm. Uśmiech (czasem mimo bólu) pomaga przetrwać trudne sytuacje, jest też bezcenną wartością dla osób, które nas otaczają. Cieszmy się życiem, zachwycajmy pięknymi widokami, rzeczami, muzyką i literaturą, to pozwoli nam zachować pogodę ducha i przedłuży nasze życie. W każdym wieku powinno się uprawiać jakiś rodzaj fizycznej aktywności, nie musimy być zagorzałymi sportowcami, wystarczy, że dostosujemy ruch do naszych możliwości. Jeśli nie mamy zbyt dobrej kondycji – zacznijmy ćwiczyć jogę, oprócz poprawy stanu naszego ciała, podniesiemy nasza sprawność intelektualną, nauczymy się też kontrolować emocje i osiągnąć spokój.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook