Home » bogatoresztkowa » Dieta strukturalna

Dieta strukturalna

dieta strukturalnaMinimum kalorii, maksimum wartości odżywczych. Tak w skrócie można przedstawić dietę stworzoną przez dr Marka Bardadyna. Jest jedną z nielicznych diet, które pozwalają się nam najeść do syta i przy tym chudnąć.

Specjaliści twierdzą, że stosowanie się do zasad diety strukturalnej pozwala nie tylko stracić nadmiar kilogramów, ale także wzmocnić organizm, zregenerować go i przeciwdziałać chorobom cywilizacyjnym, takim jak cukrzyca, alergie, nadciśnienie i miażdżyca. Dieta oparta jest na bardzo prostych zasadach, a wszystkie używane w niej produkty są pełne składników mineralnych, witamin, przeciwutleniaczy. Wystarczy tylko jeść to, co zostało opublikowane na specjalnej liście, a trzeba stwierdzić, że są to takie produkty, które może jeść każdy członek naszej rodziny.

Co można (a nawet trzeba) jeść?

Wszystkie produkty podzielono na kategorie. Są wśród nich wartościowe produkty zbożowe, warzywa i owoce, pestki i orzechy, białko pochodzenia roślinnego, ryby, chude mięso i niezbędne tłuszcze. Do każdej z kategorii dopasowano produkty, które „oceniono” odpowiednią ilością gwiazdek. Im dany produkt ma ich więcej, tym jest dla naszego zdrowia korzystniejszy. Do najbardziej wartościowych należą kasze – przede wszystkim jaglana i gryczana, makaron razowy, zarodki pszenne, warzywa takie jak kapusta, brokuły, papryka, czosnek, soja, soczewica, niezbędne dla organizmu tłuszcze – oliwa z oliwek, olej rzepakowy. Jeśli nie wyobrażamy sobie życia bez słodyczy – mamy dobrą widomość, na liście jest też czekolada gorzka, która posiadając trzy gwiazdki, może spokojnie znaleźć się w naszym menu od czasu do czasu. Gorzka czekolada – jest zdecydowanie zdrowsza niż mleczna. Zawiera duże ilości antyoksydantów, a to ważne dla zachowania młodości. Jest też bogata we flawonoidy, wpływające korzystnie na pamięć, działające przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Także czerwone wino znalazło się na liście – również z trzygwiazdkowym wynikiem, warto pamiętać, że jest to jedyny alkohol, który znajdziemy wśród zalecanych produktów.

Zalecenia diety

Jemy małe posiłki kilka razy dziennie, najlepiej podzielić nasz codzienny jadłospis na 5 porcji. Zawsze korzystamy z listy wskazanych przez dr Bardadyna pokarmów. Obiad jemy między godziną 13 a 18. Duże znaczenie dla zdrowia (i odchudzania) mają specjalne koktajle, które przyrządza się na bazie napoju (mleka) sojowego, jogurtu i soku z brzozy. Do nich dodajemy pestki, orzechy, owoce i pszenne zarodki oraz otręby. Są bardzo zdrowe, zawierają błonnik, mnóstwo witamin, sycą znakomicie – a przy tym ich wartość kaloryczna nie przekracza 200. Takie koktajle możemy pić na śniadanie i na kolację. Do picia zalecane są także drożdże piwne, źródło wielu witamin, szczególnie tych z grupy B.

Nie podjadamy pomiędzy posiłkami, ale możemy pić herbatę ziołową, zieloną i czerwoną, bardzo korzystnie na oczyszczenie organizmu, a także na wzmocnienie paznokci i włosów jest przyjmowanie naparu ze skrzypu polnego.

Absolutnie zakazane jest jedzenie pieczywa z białej mąki. Możemy za to jeść pełnoziarniste – np. chleb razowy. Staramy się bardzo ograniczyć spożycie mięsa, ewentualnie pozostańmy przy niewielkiej ilości chudego kurczaka, wątróbce cielęcej lub drobiowej.

Jednym z ważniejszych elementów diety są warzywa, które najlepiej zjadać na surowo, a te, które poddaje się obróbce cieplnej – pieczemy lub gotujemy na parze. Warzywami strączkowymi zastępujemy mięso w naszym menu, jest to ważne ze względu na konieczność dostarczenia organizmowi odpowiednich ilości białka.

Nie używamy białego cukru – słodzimy pokarmy melasą, którą możemy zakupić w sklepach ze zdrową żywnością.

Jedzmy dużo orzechów, są doskonałym źródłem składników mineralnych, niezbędnych dla organizmu i chociaż zawierają tłuszcze – należy podkreślić, że są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają niebagatelne znaczenie w leczeniu miażdżycy. Obniżają poziom cholesterolu, poprawiają stan naszej skóry, paznokci i włosów. Oprócz różnego rodzaju orzechów, warto jeść także migdały, które zawierają łatwo przyswajalne białko, wapń, witaminę E, którą nazywa się witaminą młodości, witaminę B2, mikroelementy, takie jak magnez, który wspomaga organizm podczas stresu, cynk, ważny dla naszej skóry, a także potas, obniżający ciśnienie, bez którego nasz układ krążenia nie będzie prawidłowo funkcjonował.

Na liście zalecanych produktów znajdziemy też pestki słonecznika i dyni. Są one bogate w witaminy A, B, D, E i K, mają także w swoim składzie potas, żelazo, cynk i magnez. Są świetnym źródłem błonnika, który pomaga oczyścić organizm z toksyn i wspomaga odchudzanie.

Ważnym elementem diety są owoce, możemy je spożywać jako deser, przekąskę, nie przesadzajmy jednak z ich ilością, gdyż zawierają cukry proste i dość sporo kalorii. Ale ze względu na obecne w nich składniki mineralne, witaminy, antyoksydanty – powinny znaleźć się w naszym codziennym menu.


Zalety diety strukturalnej

Najważniejsza korzyścią dla naszego organizmu jest oczyszczenie go z toksyn. Przez to czujemy się silniejsi, mamy lepsze samopoczucie. Możemy także stracić sporo kilogramów – niektórzy pozostając przy takim sposobie żywienia, w ciągu roku chudną kilkanaście kilogramów. Warto zauważyć, że jest to redukcja kilogramów na stałe, nie grozi nam przy tej diecie efekt jo-jo. Poprawia się stan naszej skóry – jak określa to twórca diety – piękniejemy i młodniejemy! Efektem diety strukturalnej jest obniżenie poziomu złego cholesterolu, co wpływa na poprawę naszego układu krążenia. Poprawia się przemiana materii. Powracają siły witalne i znikają stany ciągłego przemęczenia. Jest to sposób żywienia odpowiedni dla osób chorych na cukrzycę i osteoporozę.

Nie jest to dieta restrykcyjna, nie odczuwamy głodu, nie musimy ważyć produktów, liczyć kalorii. Jest prosta – mamy jedynie trzymać się listy zalecanych produktów, wybierając z niej te, które oznaczono największą ilością gwiazdek.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook