Home » bogatobiałkowa » Dieta Mayo (jajeczna)

Dieta Mayo (jajeczna)

dieta mayo (jajeczna)Zwana jest także dietą jajeczną, należy do bardzo restrykcyjnych kuracji, gdyż ogranicza dzienną wartość kaloryczną potraw do maksymalnie 1000 kcal. Opiera się głównie na spożywaniu dużej ilości ugotowanych na twardo jajek. Nazwa diety pochodzi od amerykańskiej kliniki Mayo, specjalizującej się w leczeniu otyłości, a najbardziej popularna była w latach 80-tych XX wieku.

Zasady diety

Dieta trwa dwa tygodnie, podczas jej stosowania nie możemy spożywać cukrów, tłuszczy, produktów skrobiowych ani mlecznych. Dopuszczalne jest włączenie do jadłospisu niewielkie ilości warzyw i owoców, preferowane są grejpfruty. Dziennie powinniśmy jeść 6 jajek, które są bogatym źródłem białka, ale przy tym nie są kaloryczne. Pijemy dużo wody, a oprócz niej jedynie kawę i herbatę bez cukru.
Podczas kuracji powinniśmy spożywać 3 posiłki dziennie. Najlepiej jeśli są one o stałych porach dnia. Nie należy przekraczać 1000 kcal dziennie, ale są także zwolennicy ograniczenia przyjmowanych kalorii do 800. Jajka należy spożywać z niewielką ilością tłuszczu w postaci oliwy, majonezu lub masła. Ten rodzaj diety można powtórzyć dopiero po około 40 dniach.

Zalety diety Mayo

Jak twierdzą autorzy diety, po jej zastosowaniu możemy zrzucić około 5-7 kilogramów. Jajka zawierają dużo witamin – takich jak A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, K, PP, a także minerały – magnez, potas, miedź, wapń, fosfor, żelazo, cynk, sód. Są w nich też cenne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Przede wszystkim jednak jajka są źródłem białka, które jest bardzo łatwo przyswajalne. Specjaliści twierdzą, że jedzenie jajek ułatwia zapamiętywanie, wpływa także na łagodzenie odczuwania stresu. Jajka są nisko kaloryczne, jedno ma wartość energetyczną bliską 70 kcal. W diecie znajdziemy też niewielką ilość warzyw, które są bogate w błonnik. Ten z kolei oczyszcza organizm, ułatwia perystaltykę jelit, w warzywach są także zawarte witaminy i minerały. Owoce, które również są składnikiem diety, pozwalają na urozmaicenie menu, a przy tym oczywiście zawierają witaminy. Dieta jest prosta w stosowaniu, nie wymaga pracochłonnych przygotowań posiłków, ani wymyślnych zakupów. Jest tania. Łatwo ją przeprowadzić nawet poza domem, nic trudnego zabrać ze sobą do pracy ugotowane jajka, warzywa, a na deser owoce. Niektórzy polecają zastosowanie jej na przykład na wakacjach, ale należy liczyć się z osłabieniem organizmu, dlatego nie należy takiej decyzji podejmować, jeśli planujemy wczasy aktywne fizycznie.

Wady diety jajecznej

Może powodować niedobór wapnia, gdyż nie ma w niej żadnych posiłków mlecznych, a także braki potasu i niektórych witamin. Osoby aktywne odczuwać będą niewystarczającą ilość kalorii, a w konsekwencji tego – spadek nastroju, zmęczenie i osłabienie. Oprócz tłuszczu tracimy też masę mięśniową, gdyż ilość dostarczanego białka jest jednak zbyt niska. Osoby stosujące dietę Mayo narzekają na dotkliwe odczucie głodu, stąd niewiele osób wytrzymuje na niej pełne dwa tygodnie. Do tego monotonia posiłków sprawia, że po kilku dniach nie możemy patrzeć na jajka. Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu mogą liczyć się z tym, że wyniki badań krwi w tym względzie jeszcze się pogorszą. Po zakończeniu diety bardzo często dotyka nas efekt jo-jo, tym bardziej, że najczęściej po takiej głodówce szybko powracamy do dawnych nawyków żywieniowych. W wyniku długotrwałego korzystania z takiego rodzaju jadłospisu możemy mieć problemy z układem krążenia. Nie wolno więc tej kuracji stosować u osób starszych, ciężarnych i w wieku dorastania. Także chorzy na wątrobę nie mogą przeprowadzać programu Mayo. Warto dodać, że ten rodzaj odżywiania jest niezwykle ubogi w węglowodany, a ich brak może zaburzyć nasze zdrowie i równowagę organizmu. U osób wrażliwych mogą pojawić się problemy z układem trawienia i alergia. Stąd niektórzy dietetycy odradzają stosowanie takiego rodzaju kuracji, ewentualnie zaleca się cykl pięciodniowy zamiast diety trwającej dwa tygodnie. Należy zwrócić uwagę na fakt, że jest to dieta źle zbilansowana, dlatego przed podjęciem decyzji o jej zastosowaniu, należy skontaktować się z lekarzem lub z dietetykiem.

Przykładowy jadłospis

Dzień 1

Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo, 1 grejpfrut, kawa bez cukru.

Obiad: 2 jajka na twardo i 200 gram gotowanych na parze warzyw.

Kolacja: 2 jajka na twardo, 3 liście sałaty pokropione odrobiną oliwy z oliwek, herbata bez cukru.

Dzień 2

Śniadanie: 2 jajka na twardo, odrobina majonezu, pomarańcza, kawa bez cukru.

Obiad: 2 jajka na twardo, sałatka warzywna z dodatkiem oliwy z oliwek.

Kolacja: 2 jajka na twardo, duszony na odrobinie masła szpinak lub brokuły gotowane, herbata bez cukru.

Dzień 3

Śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, kawa bez cukru.

Obiad: 2 jajka na twardo, 200 g ugotowanych warzyw.

Kolacja: 2 jajka na twardo, brokuł przyrządzony na parze z dodatkiem odrobiny majonezu, herbata bez cukru.

Dzień 4

Śniadanie: 2 jajka na twardo, pomarańcza lub 2 mandarynki, kawa bez cukru.

Obiad: 2 jajka na twardo, sałatka warzywna z kalafiora, brokuła, cukinii.

Kolacja: 2 jajka na twardo, gotowany szpinak z niewielką ilością masła, herbata bez cukru.

Dzień 5

Śniadanie: 2 jajka na twardo, pomarańcza, kawa bez cukru.

Obiad: 2 jajka na twardo, kalafior duszony na odrobinie masła.

Kolacja: 2 jajka na twardo, sałata pokropiona oliwą i sokiem z cytryny, herbata bez cukru.

Dzień 6

Śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, kawa bez cukru.

Obiad: 2 jajka na twardo, fasolka szparagowa z łyżeczką masła.

Kolacja: 2 jajka na twardo, surówka z białej kapusty, herbata bez cukru.

Dzień 7

Śniadanie: 2 jajka na twardo, jabłko, kawa bez cukru.

Obiad: filet z ryby pieczony w folii z warzywami, 2 jajka na twardo.

Kolacja: 2 jajka na twardo, duszona z pomidorami cukinia, grejpfrut, herbata bez cukru.

W drugim tygodniu całość diety powtarzamy, nie zachowując kolejności menu w poszczególnych dniach. Zwracamy jedynie uwagę, aby ryba jako dodatek do obiadu pojawiła się w dniach 7 i 14.

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook