Home » bogatoresztkowa » Dieta Diamondów

Dieta Diamondów

dieta diamondówW zasadzie trzeba powiedzieć, że ten rodzaj odżywiania, rozpropagowany przez Harleya i Marylin Diamondów, nie jest typową dietą, ale sposobem na życie. Największym zainteresowaniem ta kuracja cieszyła się w latach 80-tych i 90-tych XX wieku, ale wciąż jest uznawana za dietę zdrową i przynoszącą efekty w postaci utraty zbędnych kilogramów. Jej idea jest prosta – nie należy łączyć ze sobą pewnych produktów, stąd inna nazwa tego stylu odżywiania to „dieta niełączenia”.

W Polsce tą teorią zajmowała się dietetyczka Maja Błaszczyszyn, która w swojej książce „Dieta życia zawsze aktualna” opisała jej zasady.

Zasady diety Diamondów

Harvey Diamond przez długi czas borykał się z własną nadwagą, jako dietetyk z problemem trawienia i złej przemiany materii stykał się na co dzień. Na sobie postanowił więc przetestować własny program, opracowując zasady diety.  Zgodnie z nimi właściwe posiłki jadamy w godzinach od 12 do 20. Przed południem możemy przyjmować jedynie surowe owoce lub soki owocowe. Ważne jest nie tylko to, co w ciągu dnia zjemy, ale przede wszystkim to, jak komponujemy posiłki. Jeśli nie połączymy niektórych grup produktów ze sobą, nasz organizm lepiej poradzi sobie z ich strawieniem. Podczas tej diety nie są nam potrzebne tabele kaloryczności pokarmów, należy jedynie pamiętać, że dziennie powinniśmy przyjąć około 60 proc. węglowodanów, 30 proc. białek i 10 proc. tłuszczów. Jeśli zdarzy się nam złamać zasady diety, powróćmy do niej kolejnego dnia. Ten sposób odżywiania polega w głównej mierze na przyjmowaniu jako posiłków owoców i warzyw. Są one wskazane, gdyż nie zalegają w żołądku i dodatkowo są bogate w wodę, co przyspiesza przyswajanie wartości odżywczych. Owoce najlepiej zjadać surowe, koniecznie jemy je pomiędzy głównymi posiłkami, nie łącząc ich z żadnym innym pokarmem.
Jednak najważniejszą zasadą jest niełączenie białek i skrobi, gdyż jak twierdzą naukowcy zajmujący się problemem niełączenia pewnych grup pokarmowych – nasz organizm nie jest w stanie odpowiednio trawić ich, jeśli są przyjmowane w tym samym czasie. I białka i skrobię możemy bez problemu natomiast łączyć z warzywami. Należy także pić dużo wody, najlepiej około 2 litrów dziennie.

Mniej więcej pół godziny przed obiadem wypijamy sok z warzyw lub ziołową herbatę. Pomiędzy posiłkami i napojami należy zachować odstęp minimum 1 godzinny. Z kolei pomiędzy jedzeniem owoców a głównymi posiłkami należy utrzymać minimum półgodzinną przerwę, jednak w przypadku owoców suszonych ( lub bananów, fig daktylów) – ten odstęp musi wynieść około godziny.

Posiłki główne mają się składać albo z warzyw połączonych z białkiem, albo węglowodanów z warzywami. Starajmy się nie łączyć białek różnego rodzaju – np. jajek z mięsem.

Absolutnie zakazane jest przyjmowanie cukru, białego pieczywa, alkoholu. W amerykańskiej wersji diety wyklucza się także mleko i produkty mleczne, w wersji opublikowanej przez Maję Błaszczyszyn, możemy od czasu do czasu pozwolić sobie na chude mleko i jego przetwory. Dzięki temu unikniemy poważnych niedoborów wapnia.

Podstawą jadłospisu powinny być warzywa. Przyjmujemy 3 główne posiłki dziennie. Do tego możemy dołożyć dwie przekąski, jednak niekoniecznie – szczególnie jeżeli zależy nam na szybszej utracie nadprogramowych kilogramów. Głównym celem diety jest oczyszczanie organizmu ze szkodliwych toksyn, co w efekcie końcowym przyczynia się do utraty wagi. Według twórców diety w ciągu miesiąca możemy stracić nawet 7 kilogramów. Dodatkowo poprawia się wygląd naszej skóry, paznokci i włosów.

Kontrowersje związane z dietą Diamondów

Przeciwnicy tego sposobu odżywiania zarzucają jej, że zawiera zbyt małe ilości białka, dostarcza też niewystarczające ilości wapnia, cynku, witamin, a także żelaza. Może to skutkować problemami dla naszego organizmu, kłopotem z zapamiętywaniem, brakiem koncentracji i podwyższonym ciśnieniem. Źle ocenia się także rozdzielanie produktów białkowych i węglowodanów, uważa się bowiem, że taki sposób odżywiania powoduje gorsze przyswajanie białek.

Także brak śniadań tuż po rozpoczęciu dnia jest dość mocno krytykowany, najnowsze badania dowodzą, że właśnie ten rodzaj posiłku powinien być obfity i dostarczać duże ilości węglowodanów.

Zarzuty dotyczą też zbyt małej ilości przyswajanych tłuszczy, co prowadzi do niedoborów niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Grupy produktów

Produkty wysokobiałkowe

  • Mięso – drób, wieprzowina, wołowina, wędliny, pasztety,
  • Ryby – surowe, wędzone, konserwy rybne,
  • Jajka,
  • Ser żółty, twaróg, produkty mleczne – najlepiej niskotłuszczowe,
  • Gotowane pomidory, także w postaci zupy pomidorowej.

Produkty neutralne

  • Tłuszcze – masło, oleje, oliwa z oliwek,
  • Warzywa,
  • Orzechy (oprócz orzeszków ziemnych),
  • Nasiona,
  • Grzyby leśne i pieczarki.

Produkty wysokowęglowodanowe

  • Zboża, kasze, płatki owsiane,
  • Ryż, najlepiej brązowy,
  • Ziemniaki,
  • Pieczywo, ciasta,
  • Makaron, ugotowany al dente,
  • Banany, figi, daktyle,
  • Kukurydza,
  • Cukier, miód, syropy.

Nie jest zalecane jedzenie roślin strączkowych takich jak soczewica, groszek, fasola – z powodu dużej zawartości białek i węglowodanów. Nie zagęszczamy zup i sosów mąką i śmietaną.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie : jemy między 9 a 11, są to wyłącznie owoce – surowe, w postaci sałatek, soków, ilość – bez ograniczeń. 

Lunch: jemy między 12 a 13 – jajka, twarożek, warzywa bez ograniczeń (z wyjątkiem strączkowych), pieczywo pełnoziarniste.

Obiad: jemy pomiędzy 16 a 17-  kasze, ryż, ziemniaki, makaron, do tego bez ograniczeń warzywa.

Podwieczorek: kisiel, garść orzechów, rodzynki – najlepiej z tego posiłku jednak zrezygnować, jeśli zależy nam na utracie kilogramów.

Kolacja: jemy pomiędzy 19 a 20 – gotowane mięso, ryby, jajka, do tego bez ograniczeń warzywa.

Napoje – duże ilości wody, herbata owocowa, herbata ziołowa, herbata zielona, napary ziołowe – mięta, melisa, pokrzywa. Napojów nie słodzimy!

Komentarze Google+

Przestań szukać! Dowiedz się jaka dieta bedzie dla Ciebie najlepsza i zacznij wreszcie chudnąć.

Pobierz bezpłatny ebook