Zanim sięgnie się po „cięższe działa” z zaparciami należy spróbować poradzić sobie w naturalny sposób. Jeśli nie towarzyszą im poważniejsze dolegliwości bólowe, a badania i wywiad lekarski wykluczają przyczynę chorobową takiego stanu trzeba skupić się na tym, co można poprawić w diecie. W naturalny sposób można pomóc sobie między innymi sięgając po oczyszczający błonnik witalny. Co można zrobić ponadto?

Woda z cytryną lub suszone śliwki moczone w przegotowanej wodzie – zadbaj o metabolizm z samego rana

O prawidłowe trawienie należy dbać przez cały dzień, a na jego spowolnienie może mieć wpływ również tryb życia. Wstawanie z łóżka na chwilę przed wyjściem i spożywanie śniadania w biegu nie sprzyja temu, by móc pozbyć się zaparć. Warto wstać przynajmniej godzinę albo nawet półtorej przed planowanym wyjściem, aby mieć czas nie tylko na spokojne zjedzenie śniadania, ale wcześniejsze pobudzenie układu pokarmowego do pracy. Wystarczy wypić szklankę wody z cytryną i zrobić kilka ćwiczeń rozciągających. Leniwy metabolizm powinien zostać pobudzony, a spożywanie śniadania bez uczucia przepełnienia znacznie przyjemniejsze. Zamiast wody z cytryną można również zjeść suszone śliwki, które napęczniały w wyniku zalania ich ciepłą, przegotowaną wodą poprzedniego wieczoru. Można również dodatkowo wypić wodę w której moczyły się śliwki. To sposób na zaparcia, który jest chyba najbardziej rozpowszechniony i stosowany był jeszcze przez nasze babcie i prababcie. W czym tkwi sekret suszonych śliwek? Zawierają one mnóstwo pektyn, czyli naturalnego błonnika pokarmowego, poprawiającego perystaltykę jelit. W ich składzie znajduje się również alkohol cukrowy – sorbitol, który przyciąga wodę, nawilża jelita i powoduje łatwiejsze przesuwanie się mas kałowych. Stwarza również odpowiednie warunki do rozwoju bakterii jelitowych, biorących udział w procesie fermentacji w jelicie grubym, które są niezbędne, aby w jelicie nie zalegały złogi.

Zadbanie o właściwą podaż błonnika pokarmowego

Oczywiście można również zdecydować się na zwiększenie podaży błonnika witalnego. Większość osób spożywa go wielokrotnie za mało. Odpowiedniej podaży błonnika sprzyja spożywanie owoców, np. jabłek czy śliwek razem ze skórką, a także kaszy bogatej w błonnik czy produktów zbożowych, np. naturalnego musli bez dodatku cukru. Ze względu na intensywny tryb życia wiele osób wymawia się brakiem czasu na regularne zakupy i nabywanie świeżych warzyw i owoców bogatych w błonnik. Dla nich jest dobra alternatywa, choć oczywiście spożywanie warzyw i owoców jest niezbędne. Mogą zdecydować się na oczyszczający błonnik witalny, który mogą zakupić w sklepie ze zdrową żywnością. Można go dodawać do koktajli, jogurtów, mleka czy soku owocowego. Dzięki stosowaniu błonnika witalnego poza poprawą metabolizmu można zaobserwować wyraźne polepszenie stanu skóry, obniżenie cholesterolu, regulacje poziomu cukru we krwi. Oczywiście w przypadku cukrzycy spożywanie błonnika witalnego należy skonsultować z lekarzem diabetologiem.

Spożywanie produktów zawierających bakterie probiotyczne

Poza błonnikiem dla prawidłowego funkcjonowania jelit, a tym samym ich perystaltyki niezbędne jest dostarczanie bakterii jelitowych tzw. probiotycznych. Warto zatem sięgać po jogurty, kefiry, maślanki, które są ich źródłem i nie powinno ich zabraknąć w dobrze zbilansowanej diecie. Warto wybierać jogurty naturalne bez dodatku cukru, które najlepiej wpływają na metabolizm. Ponadto pałeczki kwasu mlekowego zwalczają wirusy i grzyby. Zapobiegają zarówno biegunkom, jak i zaparciom. Dzięki nim również zwiększa się absorpcja witamin i minerałów, dlatego tak ważne jest włączenie ich do codziennej diety. Nie należy z nich rezygnować również w czasie choroby, zwłaszcza przy przyjmowaniu antybiotyków, gdyż stanowią doskonałą osłonę dla jelita. Jeśli wybitnie nie lubisz produktów mlecznych to nie musisz załamywać rąk, gdyż źródłem probiotyków są także kiszonki, zarówno ogórki, jak i kapusta. Nie należy również stronić od prebiotyków do których należy błonnik witalny. Można włączyć do diety natkę pietruszki, cebulę, por, czosnek, szparagi, a także pektyny zawarte w owocach i jogurtach. Poza ułatwieniem wypróżniania, mają szereg innych zalet, np. powodują lepsze wchłanianie wapnia z pożywienia.

Zmiana trybu życia i wzrost aktywności fizycznej

Wśród naturalnych sposobów walki z zaparciami jest przede wszystkim zmiana trybu życia i wzrost aktywności fizycznej. Znalezienie sobie aktywnego hobby, takiego jak bieganie czy jazda na rowerze może pomóc w krótkim czasie pozbyć się przykrego problemu, a przy okazji również kilku zbędnych kilogramów. Pozytywnym skutkiem będzie tutaj również wzrost energii i lepsza kondycja. Aktywność najlepiej dobrać do swoich możliwości. Na samym początku może to być nawet spacerowanie – przynajmniej 30 minut dziennie.

Stosując się do powyższych wskazówek można pozbyć się nawykowych zaparć, które spowodowane są niewłaściwą dietą, a także siedzącym trybem życia. Wzrost energii i lepsze samopoczucie są tu gwarantowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *