Trening obwodowy to jedna z najbardziej efektywnych ale zarazem najbardziej wyczerpujących odmian treningu kulturystycznego. Jest to forma treningu przeznaczona przede wszystkim dla zaawansowanych adeptów siłowni, którzy posiadają co najmniej dwuletnie doświadczenie w treningach. Jest to niezwykle istotne, ponieważ efektywność treningu obwodowego w ogromnej mierze zależy od prawidłowej techniki wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Oprócz tego, jak wspominano jest to niezwykle męcząca i wymagająca sporych nakładów wysiłka odmiana treningu, dlatego też w przypadku osób początkujących trening obwodowy wiąże się z bardzo dużym ryzykiem przetrenowania albo nawet kontuzji wynikających z braku przyzwyczajenia mięśni do dużych i intensywnych obciążeń.

Na czym polega trening obwodowy?

Już sama nazwa może dość wyraźnie objaśniać istotę oraz charakter treningu obwodowego. Na czym więc polega trening obwodowy? Najkrócej mówiąc, zawodnik wybiera sobie od 10 do 12 różnych ćwiczeń(stacji). Sam zaś trening polega na kolejnym wykonywaniu po jednej serii na każdej z wybranych stacjil. Oczywiście, dobór poszczególnych ćwiczeń może znacząco różnić się zarówno w zależności od stopnia zaawansowania zawodnika, jak i w zależności od efektów, jakie zamierzamy osiągnąć wykonując trening obwodowy.

W przypadku treningu obwodowego w wariancie stritce kulturystycznym, każda „stacja” to jedno typowe ćwiczenie kulturystyczne, przeważnie na wolnych ciężarach lub ewentualnie wyciągu czy maszynie. Ten rodzaj treningu obwodowego należy do najbardziej obciążających i w praktyce jest wykonywany niemal wyłącznie przez zaawansowanych zawodników. Istnieje jednak również wariant kondycyjny treningu obwodowego a także wariant kondycyjno-siłowy. W przypadku wariantu kondycyjnego, trening obwodowy składa się niemal wyłącznie z ćwiczeń mających na celu poprawę wytrzymałości mięśniowej, ogólnej wytrzymałości organizmu lub też redukcję tkanki tłuszczowej. W tym wariancie treningu obwodowego często spotyka się takie ćwiczenia, jak na przykład trening na skakance, bieganie, czy inne ćwiczenia typowe dla crossfitu.

Wariant siłowo-kondycyjny treningu obwodowego to zaś, jak sama nazwa wskazuje, połączenie dwóch różnych rodzajów ćwiczeń. W takim wypadku trening obwodowy składa się zarówno z typowych ćwiczeń kulturystycznych, jak i ćwiczeń mających na celu poprawę kondycji oraz wytrzymałości mięśniowej. Ten wariant treningu obwodowego uznaje się za najmniej obciążający. Niektórzy trenerzy uważają nawet, że może być on z powodzeniem wykonywanych przez początkujących zawodników, jako forma tak zwanej zaprawy przed właściwym treningiem kulturystycznym.

Co jeszcze warto wiedzieć o treningu obwodowym?

Trening obwodowy, nawet w wariancie typowo siłowym, znacząco różni się od zwyczajnego treningu kulturystycznego. W przypadku więc na przykład problemów z sercem lub zawodników po 40 roku życia przed rozpoczęciem tej formy treningu warto skonsultować się z lekarzem i wykonać kilka niezbędnych badań. W celu uniknięcia przetrenowania oraz zmniejszenia ryzyka kontuzji, trening obwodowy każdorazowo powinien zostać poprzedzony intensywną rozgrzewką.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *