Siemię lniane, czyli nasiona lnu, to coraz bardziej popularny środek. W większości przypadków jest on stosowany ze względu na zawartość błonnika. Warto jednak pamiętać, że siemię lniane może być przydatne nie tylko wtedy gdy pojawiają się problemy trawienne. Jakie substancje zawierają nasiona lnu i dlaczego warto jest wprowadzić je do codziennej diety?

Siemię lniane – podstawowe właściwości

Siemię lniane zawiera przede wszystkim błonnik. Błonnik nie jest trawiony, jednak pomaga chronić przewód pokarmowy przed niektórymi toksycznymi substancjami. Ponadto wspomaga czyszczenie jelit z zalegających treści. Takie działanie błonnika warto wykorzystać zwłaszcza w przypadku radykalnej diety odchudzającej lub detoksykacyjnej. Trzeba jednak pamiętać, że równocześnie z przyjmowaniem jakiegokolwiek błonnika należy zwiększyć ilość przyjmowanych płynów. W innymi przypadku może pojawić się problem kłopotliwych zaparć, przed którymi spożywanie błonnika ma chronić. Błonnik chroni również przed nadmiernym przyswajaniem tłuszczu przez organizm. Dlatego też bywa polecany jako środek, który może obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Warto jednak pamiętać, że siemię lniane zawiera nie tylko błonnik, ale także cenne kwasy omega. Choć niektóre źródła podają, iż nie są one tak dobrze przyswajalne przez organizm jak kwasy omega zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego, to jednak warto jest wzbogacić codzienną dietę także w siemię lniane, by nie dopuścić do wystąpienia niedoborów tych ważnych substancji.

Jak spożywać siemię lniane?

Niektóre źródła podają, iż siemię lniane zawiera glikozydy cyjanogenne. Z tego powodu nie należy przekraczać dopuszczalnej ilości siemienia lnianego dziennie. W standardowych przypadkach zaleca się spożycie lnu na poziomie dwóch łyżeczek zmielonych nasion, jeśli spożywanie ich nie jest elementem zdrowotnej kuracji. Nie należy przekraczać tej ilości nie tylko ze względu na zawartość glikozydów cyjanogennych, ale także z powodu dużej ilości błonnika, którego nadmiar może powodować problemy z przyswajaniem niektórych ważnych witamin i minerałów.

W celach zdrowotnych można spożywać:

  • siemię lniane całe (najczęściej parzone lub gotowane)
  • siemię lniane mielone (proces mielenia powinien nastąpić tuż przed spożyciem)
  • olej lniany (olej wytłoczony z siemienia lnianego)

Siemię lniane całe stosuję się praktycznie tylko wtedy gdy chce się wzbogacić dietę w naturalny błonnik. Jeśli jednak konieczne jest uzupełnienie ilości kwasów omega, nasiona lnu należy zmielić. Ze względu na to, iż kwasy omega bardzo szybko się utleniają, najlepiej jest zmielić siemię lniane tuż przed spożyciem. Kwasy omega utleniają się pod wpływem powietrza, a także wysokiej temperatury. Dlatego też prażone nasiona lnu można spożywać tylko w ramach pysznej dietetycznej przekąski, nie zaś jako źródło kwasów tłuszczowych. Decydując się na zażywanie oleju lnianego należy wybrać ten, który był tłoczony na zimno. Po zakupie produkt należy przechowywać w lodówce i zużyć go w przeciągu kilku dni od otwarcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *